|
![]() CITATEN HERMAN PHILIPSE: De atheïst is niet arrogant. Hij denkt alleen beter na. STENDHAL: Het enige excuus voor God is dat hij niet bestaat.ETIENNE VERMEER: Herakleitos (ca. 500 v.c.) zegt: “de mensen die slapen hebben elk hun eigen wereld, de mensen die wakker zijn hebben een gemeenschappelijke wereld”. Individuele mensen beleven in hun slaap een droomwereld waarin elk zijn eigen waarheden heeft en zijn eigen belevenissen. Zodra men wakker wordt, stelt men vast dat het een begoocheling was, wat blijkt uit het feit dat de andere mensen iets anders hebben beleefd. Maar als ze wakker zijn, worden ze geconfronteerd met dezelfde zon, dezelfde huizen, dezelfde bomen, en dezelfde mensen. In de mythen beleven afzonderlijke volkeren een eigen wereld met goden, geesten, bovennatuurlijke krachten, pratende dieren, enzovoort. Bij onderling contact stellen ze vast dat de anderen totaal andere mythen hebben; het zijn als het ware groepsdromen. In de openbaringsgodsdiensten blijkt dat de aanspraak op universaliteit niet kan worden waargemaakt. We kennen een aantal wereldgodsdiensten, die allen beweren de waarheid te hebben, terwijl een gemeenschappelijke waarheid ontbreekt. PAUL CLITEUR: Zou het niet een goed idee zijn boven Afghanistan de verzamelde werken van Voltaire te laten vallen, in de hoop dat ook de islamitische wereld seculariseert zoals gebeurd is met het christendom?EINSTEIN: Ik geloof in Spinoza's God die zich openbaart in een ordelijke harmonie van alles wat bestaat, niet in een God die zich bemoeit met het lot en handelen van mensen. LUCRETIUS: Waarom zou ik bang zijn voor de tijd dat ik er niet meer ben? Ik ben toch ook niet bang voor de tijd dat ik er nog niet was?RONALD PLASTERK: Natuurlijk geloofden mijn kinderen in Sinterklaas. Buiten Nederland gelooft niemand in hem, laat staan in Zwarte Piet. Het geloof in Sinterklaas is erfgoed, van generatie op generatie overgedragen. Mijn kinderen geloofden omdat ze dat op de meest goedgelovige leeftijd, de leeftijd dat ze hun wereldbeeld vormden, hebben geleerd van hun ouders, de mensen die ze het meest vertrouwen. Idem voor elk religieus geloof. De kinderen van Hosni Mubarak zijn moslim, die van koningin Beatrix Nederlands-Hervormd. Dat is geen toeval, en ook geen gevolg van goddelijke interventie, geloof is cultuur. DE KOPPIGE ATHEÏST: Er was eens een man die het geloof aan God en goden afwees. Hij wist zeker dat ze niet bestonden. Hij leefde dus goddeloos en was een atheïst.Op een mooie dag stierf hij. Zo kwam hij in de hemel. Voor de troon van de God waarin hij niet geloofde. God zei:’Waarom wilde je niks van mijn bestaan afweten en leefde jij zonder een relatie met mij te hebben? De atheïst keek God aan en dacht:’Ik droom. Dit is niet echt! Ik hallucineer!’ God dacht: Laat ik de atheïst maar eens een lesje leren. Hij veroordeelde de atheïst tot de hel. Zo kwam de atheïst in de hel terecht, alwaar de Satan tot hem sprak. ‘Welkom ongelovige, in de hel waar alleen maar geween is en tandengeknars van hen die Gods bestaan afwezen. We hebben voor jou soort een speciale pijniging verzonnen. Eentje die jij tot in de eeuwigheid zult moeten ondergaan.’ De atheïst keek de satan aan en dacht: dit is niet echt. Ik zie enkel spokerij. Dit kan niet waar zijn!’ De Satan voerde de atheïst mee naar een plek waar het niet naar zwavel rook en waar een luie stoel stond en een gezellig knapperend haardvuur brandde. De
Satan zei:’Ga maar zitten.’ EPICURUS: Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet? Dan is hij niet almachtig. Kan hij wel, maar wil hij niet? Dan is hij kwaadaardig. Kan hij wel en wil hij wel? Waar komt dan het kwaad vandaan? Kan hij niet en wil hij niet? Waarom noemt men hem dan God? BERTAND RUSSEL: Religie is iets dat is overgebleven uit de kinderjaren van onze intelligentie, het gaat verbleken naarmate we rede en wetenschap als onze richtlijnen nemen.M. SHERMAN: Een gelovige is geen denker, en een denker is geen gelovige.
Wie is de vorst van elke staat? Da's God. ELGOZY: Atheïsme: het geloof van hen die er geen hebben. JOHN BUCHAN: Een atheïst is iemand die geen onzichtbare ondersteuning krijgt.L.BUNUEL: Ik ben god zij dank nog steeds atheïst. WARD WENDY: Het moeilijkste moment voor een atheïst is wanneer hij dankbaar is en niemand heeft die hij kan danken.RONALD PLASTERK: De een gelooft in Wodan die de bliksem maakt, of in de goden op de Olympus, een ander in een God die zijn zoon heeft laten vermoorden, en weer anderen in heilige olifanten. Verder hebben de meeste volkeren een rotsvast geloof in de juistheid van hun geloof, en ze menen dat daar ook een overvloed van argumenten voor is. Maar die overvloed is nooit zo groot dat ze een ander volk kunnen overtuigen, want op grote schaal bekeren gebeurt alleen als het ene volk het andere onderwerpt. Het meest opvallend is het verband tussen geloof en geweld. Het verschil tussen het rationeel zoeken naar een praktische oplossing en het grijpen naar wapens, dat verschil wordt grotendeels veroorzaakt door het heilig vuur van het eigen religieus gelijk. De godsdienst maakt mensen bereid om te sterven voor hun partij. De kwestie Jeruzalem was al lang opgelost als het ging over een kilometer grond, maar het gaat om heilige grond! Jongemannen zouden wel uitkijken voordat ze zichzelf opbliezen bij een zelfmoordmissie, maar hen wacht de eeuwige hemel! Noord-Ieren hebben geen groter probleem met elkaar dan Friezen met Groningers, maar het geloof houdt hun haat vlammend. HERMAN PHILIPSE: Theologen zouden eigenlijk verplicht moeten worden een cursus logica te volgen. De meest elementaire regels voor gezond nadenken worden door hen met voeten getreden.HERMAN PHILIPSE: Het moet toch voor ieder welingelicht mens duidelijk zijn wie de wedloop tussen de theologie en de empirische wetenschappen, die aanvankelijk nog onbeslist was, heeft gewonnen. Maar dat wensen theologen natuurlijk niet te zien. Dat is ook de reden dat ze vrijwel nooit kennis nemen van bijvoorbeeld de sterrenkunde, de evolutiebiologie, de neurowetenschap; ze zijn er niet eens in geïnteresséérd. HERMAN PHILIPSE: De evolutietheorie is een empirische theorie met een overstelpende hoeveelheid materiaal die de theorie ondersteunt. Derhalve is het geen geloof. Voor het geloof daarentegen is er niet één empirisch argument aan te voeren. Niet één.ERICA JONG: Als het spookt in de lucht valt er in een vliegtuig geen atheïst te bekennen. HUUB OOSTERHUIS: Joop den Uyl noemde zichzelf geen atheïst, maar een agnost. Een atheïst zegt: 'Er is geen god'. Een agnost zegt: 'Ik weet er niets van, ik heb er geen enkel idee of gevoel over'. ![]() |