|
![]() CITATEN SHUNRYU SUZUKI: Eenheid en verscheidenheid zijn hetzelfde, daarom moet eenheid erkend worden in elke bestaansvorm. SHUNRYU SUZUKI: De heelheid van een wezen wordt niet verkregen door alles bijeen te tellen. Het is onmogelijk om een geheel bestaan op te delen in fragmenten.PHILIP KAPLEAU: De waarheid is dat alles Een is. HUANG PO: De Ingang naar Eenheid is jouw oorspronkelijke Geest.HUANG PO: De ware aard van al “het bestaande” is van eenzelfde kwaliteit: Zodanigheid; hoe kunnen verdelingen dan ook maar enige werkelijkheidswaarde bezitten? HUANG PO: Jullie zijn altijd al één geweest, dus doe nou niet alsof je via allerlei oefeningen die eenheid kunt verwerven.HUANG PO: Je hoeft slechts de aard van je eigen Geest te leren kennen waarin geen zelf of ander huist. Er bestaat alleen maar de Ene Geest. ANONIEM: Alle bewustzijn en alle geesten en alle lichamen zijn niet afzonderlijk, maar één.BHAGAVAD GITA: Als de mens inziet dat de verschillende schepselen allemaal in Eén zijn gegrondvest en zich uit die Eén ontwikkelen, dan pas bereikt hij Brahman. ANONIEM: Als je één bent, kan er nooit iets tussen komen.ANONIEM: Er is slechts Eenheid, en we zijn allemaal spiegels van elkaar in deze uitgestrekte schepping. N. WALSCH: Deze 21 ste eeuw zal de eeuw van het ontwaken zijn, van de ontmoeting met de Schepper binnenin. Vele wezens zullen eenheid met God en met de rest van het leven ervaren. Dit zal het begin zijn van een nieuwe gouden tijd van de Nieuwe Mens. Er zijn momenteel in de wereld veel van dat soort leraren en boodschappers. Meesters en zieners die de mensheid deze visie voorhouden en de werktuigen aanbieden waarmee zij die kunnen realiseren.N. WALSCH: Bij de Vader of Moeder hoort een besef van eenheid. Wij zijn allen EEN. Bij de Zoon of Dochter hoort de wereld van dualiteiten en de ervaring van conflicten. De Heilige Geest doet zijn intrede wanneer de ziel beseft dat zij niet afgescheiden is. Wanneer zij verantwoording kan nemen voor haar eigen scheppingen. Deze niet verwerpt, maar omhelst. En wanneer zij deze scheppingen niet wenst dan kan zij deze veranderen. Niet door vechten, maar door dankbaarheid te tonen voor een nieuwe realiteit, al voordat die geschapen is, want wat je innerlijk, vanuit het onderbewuste verwacht dat zul je ontmoeten. N. WALSCH: God was eenheid (alles was wit), maar wilde zichzelf leren kennen door zichzelf te ervaren (het wit kan zichzelf kennen vanwege het zwart) . God had wijsheid, maar geen ervaring van zichzelf.MARTIN BUBER: De mens met het ingewikkelde zielscomplex vol tegenstrijdigheden is niet verloren; haar innerlijkste wezen, de godskracht in haar diepte, vermag op haar in te werken, haar te wijzigen, de krachten die elkaar tegenwerken, te verbinden en de elementen die uiteenstreven, in elkaar te doen versmelten; zij kan van haar een eenheid scheppen.
KATHERINE TINGLEY: Zijn wij
niet de harmonieën van één en dezelfde droom?
Zijn wij niet de sterren van één en dezelfde straal?
Zijn wij niet de vruchten van één en dezelfde boom?
Zijn wij niet de golven van één en dezelfde zee?
J. GASSET:
De eenheid van de
dynamisch dynamiek tussen de twee elementen, het Ik en de wereld, is het
leven.ABDUL'L-BAHA: Geen mens kan zijn ware staat bereiken, dan door rechtvaardig te zijn. Er kan geen kracht bestaan dan door eenheid. Er kan geen voorspoed en geen welzijn worden verkregen dan door consultatie. ABDUL'L-BAHA: Het welzijn der mensheid, haar vrede en veiligheid zijn onbereikbaar, tenzij haar eenheid blijvend tot stand is gebracht.JUDITH HAMERLINCK: Je kunt eenheid niet waarderen zo lang je vindt dat afzonderlijke dingen verschillende betekenissen moeten hebben. JUDITH HAMERLINCK: Werkelijke eenheid vind je op mentaal niveau en niet door lichamen, daarom kan je fysiek alleen zijn en mentaal helemaal een.HERAKLEITOS: Niet naar mij, maar naar mijn gedachtegang luisterend is het wijs dezelfde gedachte te hebben: dat alles één is. JUDITH HAMERLINCK: Je bent bang om Eenheid te ervaren omdat dat automatisch al je geloof in individualiteit zou bedreigen. SEN T'SEN: Wanneer de Tienduizend dingen in hun eenheid worden geschouwd, dan keren we terug naar de Oorsprong en verblijven waar we altijd zijn geweest.PLOTINOS: Alle dingen die uit een eenheid voortkomen, zullen uit pure noodzaak van de natuur tot een eenheid terugkeren; verschillen ontvouwen zich, tegenstellingen ontstaan, maar alles vormt zich weer tot een organisch geheel door de eenheid aan de bron. GERLACH PETERS: Gij zijt in mij en ik ben in U, samengevoegd als één en hetzelfde ding.AUROBINDO: Het geheim schuilt in de éénheid. De dynamiek schuilt in de éénheid. God en de Mens, de Wereld en Gene Zijde worden één: zij kennen elkaar. HIPPOCRATES: Er is één gemeenschappelijke stroom, één gemeenschappelijke ademhaling. Alle dingen voelen met elkaar mee.RAMAKRISHNA: Weten leidt tot éénheid, en onwetendheid tot verscheidenheid. Ge zult kunnen doen, wat ge wilt, nadat ge de kennis van Het Ene tot de uwe gemaakt hebt. IBN EL ARABI: Mijn geliefde is Drie. Drie en toch slechts één; Vele dingen verschijnen als drie, die toch niet meer dan één zijn.NANAK: De liefde tot God leidt tot het inzicht dat degene die liefheeft en degene die geliefd wordt, één zijn. ECKHART: Als ik deze zegen van eenheid bereik, dan zijn alle dingen in mij en in God, en waar ik ben daar is God, en waar God is daar ben ik.KEN WILBER: Als iemand ontdekt dat zijn diepste aard één is met het AL, wordt hij verlost van de last van de tijd, angst en bezorgdheid; wordt hij bevrijd van de ketenen van vervreemding en bestaan als een afzonderlijk zelf. Zodra hij ziet dat het zelf en de ander één zijn, wordt hij verlost van de vrees voor het leven; zodra hij ziet dat zijn en niet-zijn één zijn, wordt hij bevrijdt van de angst om te sterven. KEN WILBER: Aldus is de echte wetende één met het kennisuniversum - alles wat u observeert is niets anders dan uzelf die het observeert. Wanneer u neerdaalt in de diepste basis van uw bewustzijn, vindt u daar het universum - niet het valse universum van objecten buiten uzelf, maar het echte universum, dat niet langer voorgesteld wordt als gescheiden in subject en object. Helemaal onderin uzelf valt u uit uzelf in de Realiteit.LALLA: Door koude overmant wordt water ijs en sneeuw, we weten dat water, ijs en sneeuw één zijn sinds het begin, ze worden hetzelfde in de heldere straal van de zonneschijn. Zo zij ook God en de wereld één in het licht van het weten. ECKHART: Alle dingen zijn louter niets. Ik zeg niet dat zij nietig zijn of dat zij iets zijn, maar dat zij slechts niets zijn. Niets staat de kennis van God zozeer in de weg als tijd en ruimte, want tijd en ruimte zijn fragmenten, terwijl God één is! En daarom, als de ziel God wil kennen, moet zij hem boven de tijd en buiten de ruimte kennen; want God is niet dit noch dat, aangezien die gemanifesteerde dingen zijn. God is Één!ECKHART: Niets staat de kennis van God zozeer in de weg als tijd en ruimte, want tijd en ruimte zijn fragmenten, terwijl God één is! En daarom, als de ziel God wil kennen, moet zij hem boven de tijd uit en buiten de ruimte kennen; want God is niet dit nóch dat, aangezien dit gemanifesteerde dingen zijn. God is één. TEILHARD DE CHARDIN: Hoe verder en dieper wij door middel van steeds grotere macht doordringen in de materie, hoe meer de onderlinge verbondenheid van haar delen ons verbijstert. Elk element van de kosmos is positief verweven met alle andere.SHANKARACHARYA: Het Atman is dat wat het universum doordringt, maar wat door niets doordrongen wordt, wat alle dingen doet schijnen, maar wat geen enkel ding kan laten schijnen. Net zoals een lemen pot van leem gemaakt is, zo is alles wat uit Atman voortkomt altijd Atman en zijn alle dingen Atman. Net zoals melk met melk vermengt, olie met olie, en water met water, zo wordt een asceet die het Atman kent één met Hem. KEN WILBER: Denkt u eens aan het essentiële inzicht van Heisenberg, Schrodinger en Einstein - dat het weefsel van de realiteit er een is waarbij de observeerder en het gebeuren, het subject en het object, de kenner en het gekende onscheidbaar zijn, d.w.z. zij zijn één. Dit soort weten dat niet-dualistisch is, intiem is en direct, laat zich niet codificeren en analyseren.
F.JAVEK:
Van de eenheid naar de veelheid
(inordening) en van de veelheid naar de eenheid (ontordening), dit is de
SENGTSAN: De volmaakte weg is niet
moeilijk |