|
IK
TREFWOORD < IK> |
CITATEN |
SWAMI RAMDAS:
Als het ‘ik’ in je hart door de vensters
van je ogen gluurt, zie je alles verschillend van jezelf. Wanneer God door je
ogen kijkt, ziet Hij Zichzelf overal. |
PHILIP KAPLEAU:
In wezen bestaat er geen Ik ‑ het is
iets dat we zelf scheppen. Toch is het dit zelfgeschapen Ik dat ons naar
meditatie voert; dus verachten moet men het niet. |
ANONIEM: Zou ik bescheidener zijn, dan was ik helemaal perfect. |
JALAL-UDDIN
RUMI: Indien ge de duivel nog niet gezien hebt, kijk dan maar naar uw eigen
Ikheid. |
WILLIAM
LAW: Uw eigen "Ik" is uw eigen Kaïn, die uw eigen Abel vermoordt. Want
iedere daad en handeling van dat "Ik,," draagt de geest van de Antichrist in zich en vermoordt het Goddelijk leven in u. |
THEOLOGIA
GERMANICA: Alleen
het 'IK' brandt in de hel. |
BOEHME:
Liefde haat het zelf, of dat wat wij 'ik' noemen, omdat het een dodelijk iets is, en
zij beiden, Liefde en zelf, kunnen niet goed samengaan. |
HUME:
Ons Ik, of de persoonlijkheid is geen indruk. Het is datgene, waarop onze
verschillende indrukken en voorstellingen betrekken. Het is niet veel meer dan een
combinatie van gevoelens, niet meer dan een bundeling of een verzameling van
verscheidene bewustzijnsinhouden, die met een onbegrijpelijke snelheid op elkaar
volgen en voortdurend in stroom en beweging zijn. |
GUSTAV
MEYRINK: Zolang de mens niet weet, dat
zijn aandriften helemaal niet uit zijn "ik" komen, is hij de slaaf en de marionet van een kracht, die
hij niet kent. Pas als hij zich één weet met "de vermomde" wordt hij geleid. Vrij is hij dan nog niet.
Dat wordt hij pas als hij één geworden is met het "centrale ik". Ik heeft geen meervoud. |
GUSTAV
MEYRINK: Het enige dat echt de
moeite waard is, is het vinden van je diepste "Ik", de "Ik" die wij zijn, en die wij, zonder het te
weten, altijd geweest zijn. Dat "Ik" is zuiver geest, bevrijd van vorm, tijd en ruimte, waarin het, om zo
uit te drukken, gedeeltelijk is ingebouwd. Weet wel dat het diepste "Ik" zo zacht als een
vlinder is. Alleen op een heel voorzichtige, fijnzinnige en zeer natuurlijke wijze
moet je proberen je "Ik" te bereiken. Om tot mijn "Ik" door te dringen bewijst de
blijdschap de beste diensten, de blijdschap op vertrouwen gebaseerd. Het diepste van ons eigen wezen
is nog meer in ons innerlijk verborgen dan wat wij als ons ik beschouwen. Ons diepste zelf lijkt
op een wild dier, dat op de vlucht slaat zodra er ook maar de geringste beweging naar wordt
gemaakt. Men kan zijn diepste wezen slechts waarnemen door toevallige gebeurtenissen. Je
moet daarbij van het principe uitgaan, dat het er al is, maar dat je er niet naar
moet zoeken. Het opkomen van een gevoel van blijdschap is het eerste subtiele
te ken, dat er een magische kracht in je gaat geboren worden. Dan verschijnt er een "meester", een
menselijk wezen zoals je zelf bent, bijna aan jezelf gelijk. Jijzelf bent, naar gelang je de "meester"
in je waarneemt, niets meer dan
een ademtocht uit de mond van de "meester". Je hoort hem zo tot je spreken, als sprak hij jouw taal.
Wezenlijk is het, dat je eigen diepste "Ik" de brug is waarover hij tot je komt.
Belangrijk is, dat je zelfs de geringste opwelling van je innerlijk wezen de kans geeft zich
ongehinderd te uiten. Verder is belangrijk dat je elke opwelling, hoe banaal
die ook mag lijken, alle aandacht geeft. Neem er nooit genoegen mee je eigen innerlijk
wezen het juk van je verlangens op te
leggen. Op die manier probeer je je eigen innerlijkheid te onderdrukken. Alleen je wil, je waarachtige
wil moet handelen. Buiten jou bestaat er geen God. |
RAMAKRISHNA:
Ken uzelf, en gezult het niet-zelf
kennen, de Heer van alles. Wat is mijn ikheid? Is het mijn hand, of mijn voet, vlees
of bloed? Denkt diep na en ge zult weten dat er niet zo'n ding bestaat als
"ik". Een ontleding van de ikheid overtuigt, dat de diepste inhoud alleen
God is. Als de concentratie op het eigen ik verdwijnt, openbaar het Goddelijke zich. |
RAMAKRISHNA:
Wanneer zal ik vrij zijn? Zodra dit
"ik" verdwenen zal zijn. "Ik" en " van mij" is
onwetendheid; "Gij" en " van U" is Weten. De heilige zal zeggen:
"Gij, o God, zijt de Volvoerder." |
RAMAKRISHNA:
Wanneer de strijd ten
laatste voorbij is, en
Samadhi bereikt, dan verdwijnt de ''ikheid'', met alles wat er bijhoort. Maar het is
moeilijk Samadhi te bereiken! Onze ikheid is zo volhardend! Om deze reden alleen
moet men nogmaals en nogmaals geboren worden. |
F.JAVEK:
Elk ik-besef is bestaansbesef, is levensbesef, is vermogensbesef, doch ik-besef behoeft nog geen
eeuwigheidbesef te zijn. |
F.JAVEK:
Het is logischer
zich af te vragen "wàt ben ik" dan "wie ben ik". |
F.JAVEK:
De mens die bewust kan zeggen:
"IK BEN", is zich geen wonder. "IK BEN" is alles;
"ik ben ik" is niets in alles. |
F.JAVEK:
Niet het 'ik', maar de denkwereld van het 'ik' evolueert. Wat eeuwig is, evolueert niet. |
SOCRATES:
Het enige wat ik met
zekerheid weet, is dat ik niets weet. |
DESCARTES:
Ook al kan ik alles, wat ik me voorstel, elke kennis die ik vermeen te bezitten, in
twijfel trekken, mijn voorstellingen bestaan en derhalve besta ik, die deze
voorstellingen produceer. Zelfs de twijfel, juist de twijfel, bewijst mijn bestaan;
want zolang ik twijfel, is er een twijfelaar. Ik denk, dus ben ik; ik twijfel, dus
ben ik; ik wordt bedrogen, dus ben ik. |
TREFWOORD < IK> |
|
|