KRISHNAMURTI
|
CITATEN |
Zou je je kinderen de oorlog insturen als je
van ze hield? Zou je ze het soort opvoeding geven dat ze thans krijgen,
een loutertechnologische vorming, die ervoor zorgt dat ze een baan
krijgen, voor bepaalde examens slagen, met verwaar- lozing van het
overige deel van dit wonderbaarlijke leven. Je omringt ze met de
uiterste zorg tot ze vijf zijn en gooit ze vervolgens voor de wolven. En
dat noem je liefde. Is er liefde als er geweld, haat en vijandschap is?
|
Vrager: "Wanneer zijn wij rijp voor psychische
ervaringen? Krishnamurti: "Wat heeft dat met geweld te maken? Wanneer zijn
wij rijp voor psychische ervaringen? Nooit! Weet je wat het betekent om tot
die ervaringen, buitenzintuigelijke waarnemingen, te komen, moet je
buitengewoon intelligent zijn; en alks je buitengewoon intelligent bent, wil
je geen psychische ervaringen. |
Het is een van de moeilijkste dingen jezelf niet
met iets te identificeren. De meesten van ons identificeren zich met hun
meubilair, hun huis, hun vrouw of echtgenoot, met hun regering, hun
vaderland, met de voorstelling die ze van zichzelf hebben. |
De mens die
niet bang is voor het leven,
is niet bang om volledig onzeker te zijn,
want hij begrijpt dat er innerlijk,
psychologisch geen zekerheid bestaat. |
Als je geen herinnering had van gisteren,
totaal geen herinnering van welke vorm dan ook,
zou je dan denken? |
Als je eerlijk kan kijken naar je eigen leegte,
zul je er achter komen dat er geen afhankelijkheid bestaat van wat dan ook –
van geen mens, van geen geloof, van geen ervaring, van geen traditie. Dat is
dat wat voorbij leegte is, creativiteit – de creativiteit van de
werkelijkheid, niet de creativiteit van een talent of vermogen, maar de
creativiteit van dat wat voorbij angst is, voorbij eisen, voorbij de trucs
van het denken. |
Wanneer we in verveling en sleur
leven, is geweld onvermijdelijk. |
Vrijheid bestaat in het erkennen van grenzen. |
Wie
naar de toekomst verlangt, wil het heden vermijden. |
Als je
de angst wil begrijpen en daar vrij van wilt zijn, zul je ook het genot
moeten doorzien. Ze zijn dooreengeweven. |
Voor de hele ontwikkeling van het
menselijk wezen,
wordt eenzaamheid noodzakelijk, als een manier om gevoeligheid te kweken. |
Iedere
poging tot meditatie is de ontkenning ervan. Alleen gewaar zijn van wat je
denkt en doet is meditatie en niets anders ... Meditatie betekent het
bewustzijn ontdoen van zijn inhoud. |
Is het nodig dat wij godsdiensten
hebben om gelukkig te zijn? Is het nodig dat wij tempels bouwen om lief te hebben? Is het nodig dat
wij een persoonlijke god aanbidden om onszelf te vervolmaken? Je moet de lijdende wereld geen
geloven, belijdenissen of dogma's geven, maar een nieuw begrip dat voortspruit uit de waarneming
van alle gebeurtenissen van het dagelijks leven. |
De
meeste mensen met een hang naar religie, die over God en onsterfelijkheid praten,
geloven fundamenteel niet in individuele vrijheid en integratie; toch bestaat
religie uit het cultiveren van vrijheid in het onderzoek naar waarheid. |
Als je de angst wil begrijpen en daar vrij van wilt zijn, zul je ook het genot
moeten doorzien. Ze zijn dooreengeweven. |
Waar
de angst ophoudt, begint het Zijn. |
Er is geen weg naar de waarheid, historisch of
religieus. Zij kan niet ervaren of gevonden worden door redeneerkunst; zij kan niet
zichtbaar worden uit wisselende meningen en geloofsovertuigingen. Je zult haar ontmoeten
wanneer je geest vrij is van alle dingen die deze in elkaar heeft gezet. |
Als
iemand zegt: Ik ben vrij', dan is hij niet vrij. |
Conflict in welke vorm dan ook vervormt de
geest. Dit is een feit, geen achteloze mening of beoordeling. Ieder conflict
tussen twee mensen belet dat ze elkaar begrijpen. Conflict staat waarneming
in de weg. Inzicht in wat is, is het enige wat belangrijk is, niet de
formulering van wat zou moeten zijn. Deze scheiding tussen wat is en wat zou
moeten zijn is de oorsprong van het conflict. En de tussentijd tussen het
idee en het handelen veroorzaakt eveneens conflicten. Het feit en het beeld
zijn twee verschillende zaken. Het nastreven van het beeld leidt tot alle
vormen van conflicten, illusies en hypocrisie, terwijl inzicht in wat is,
hetgeen het enige is wat we werkelijk hebben, naar een heel andere
geestestoestand leidt. |
De waarheid komt als een inbreker, op een moment
waarop u haar het minst verwacht. |
Vrij
zijn is niet alleen het kunnen doen wat we willen, of het ontsnappen aan invloeden
van buitenaf, het is het volledig begrijpen van de problematiek van de
afhankelijkheid. |
Vrijheid
impliceert een totale verloochening van elk innerlijk psychologisch gezag! |
Iedere
poging tot meditatie is de ontkenning ervan. Alleen gewaarzijn van wat je
denkt en doet is meditatie en niets anders ... Meditatie betekent
het bewustzijn ontdoen van zijn inhoud. |
Jullie
zijn het leven ingeworpen zonder het gemak of de gelegenheid om het te
begrijpen; voordat je maar iets van het leven kent, sta je middenin, getrouwd,
geketend aan een baan, terwijl de samenleving zich zonder pardon schreeuwend aan je
staat op te dringen. |
Schoonheid
bevindt zich niet in een museum, in een schilderij, in een standbeeld, of in het
luisteren naar een concert; schoonheid zit niet in een gedicht of in prachtige
avondhemel; of in het licht op het water, of in het gezicht van een mooi mens,
of in een gebouw. Er is alleen schoonheid wanneer het hart en de geest volmaakt in
harmonie zijn en die schoonheid kan niet verworven worden door een oppervlakkige
geest die verstrikt is in de wanorde van deze wereld. |
Ik ben lang in opstand geweest tegen alle
dingen, tegen het gezag van anderen, tegen de aanwijzingen van anderen, tegen de kennis van
anderen; ik wilde niets als waarheid aanvaarden tot ik zelf de waarheid had gevonden.
Ik sprak
de denkbeelden van anderen nooit tegen, maar ik weigerde aanvaarding van hun gezag, hun
levensleer. Tot ik in die staat van opstand verkeerde, tot ik ontevreden raakte over alles,
over elke leerstelling, over elk dogma en geloof, was ik niet bij machte de waarheid te
vinden. |
Geloof
steunt op ervaring en ervaring sterkt het geloof. |
In onze geest, innerlijk moeten we in staat zijn
het woord los te maken van de beleving en moeten we ten enenmale vermijden
dat het woord zich mengt in, en een rol speelt in de rechtstreekse beleving
van het gevoel; het gevoel wat feitelijk voorhanden is. Als je eenmaal zo
ver bent gegaan en zo diep hierin bent doorgedrongen, zul je ontdekken dat
in het onbewuste, in de duistere uithoeken van de geest een gevoel begraven
ligt van volslagen eenzaamheid, van isolement, en dat is de fundamentele
oorzaak van angst. Maar hier kom je nooit aan voorbij als je het uit de weg
gaat, als je het ontloopt, als je er niet in afdaalt zonder er een naam aan
te geven. Onze geest moet oog in oog komen te staan met het feit van
volledige innerlijke eenzaamheid en zichzelf niet toestaan iets aan dat feit
te veranderen. Dat uitzonderlijke iets dat eenzaamheid heet is het diepste
wezen van het zelf, het "ik", met al zijn pesterijtjes, al zijn
slimmigheden, zijn plaatsvervangende trucs, met zijn sluier van woorden
waarin de geest gevangen raakt. Pas wanneer de menselijke geest in staat is
aan die uiteindelijke eenzaamheid te ontstijgen meldt zich vrijheid- de
absolute vrijheid van angst. Alleen dan kom je zelfstandig te weten wat
werkelijkheid is, die onmetelijke energiebron die geen begin kent en geen
einde. Zolang de geest echter in termen van tijd zijn eigen angsten verwekt,
is hij niet in staat tot inzicht in datgene wat tijdloos is. |
Je
moet in het dagelijks leven de eeuwigheid verwerkelijken. |
|
|