|
MYSTIEK |
CITATEN |
MYSTIEKE
ERVARING VAN RABINDRANATH TAGORE: Plotseling verschenen mij de feiten van mijn leven in een verlichte eenheid
van waarheid. Alle dingen die mij als zwervende golven waren voorgekomen
werden in mijn geest geopenbaard in relatie tot een grenzeloze zee. Ik was er
zeker van dat het een of andere Wezen dat mij en mijn wereld omvatte zijn beste
uitdrukking in al mijn ervaringen zocht, en deze verenigde in een steeds wijder wordende individualiteit die een geestelijk kunstwerk is.
Tegenover dit Wezen was ik verantwoordelijk; want de schepping in mij is zowel van hem als van mij. Misschien was het dezelfde
scheppende geest die het heelal volgens zijn eeuwige idee vormt; maar in mij als persoon had deze
één van zijn speciale centra van persoonlijke verstandhouding, die groeide
tot een zich verdiepend bewustzijn. Ik had mijn smarten die hun herinnering
in een lang brandend spoor door mijn leven achterlieten, maar ik voelde op
dat ogenblik dat ik mij door middel van hen leende tot een scheppingsarbeid
die altijd mijn persoonlijke grenzen te boven ging, als sterren die in hun
uitbarstingen van vuur de geschiedenis van het heelal verlichten. Het gaf de
grote vreugde in mijn leven onthechting te voelen bij het idee van een geheim
treffen van beide in een creatieve kameraadschap. Ik voelde dat ik eindelijk
mijn religie had gevonden, de religie van de Mens, waarin het oneindige werd omschreven in de mensheid en dicht bij me kwam teneinde
gebruik te maken van mijn liefde en medewerking. |
GOETHE:
Mystiek is de scholastiek van het hart, de dialectiek van de gevoelens. |
RUDOLF
OTTO: Natuurmystiek is het
gevoel te zijn ondergedompeld in de eenheid van de natuur, zodat de mens alle
individualiteit, alle bijzonderheid van natuurlijke dingen in zichzelf voelt. Hij
kent en is al het zijn, alle kracht, alle vreugde, al het verlangen, alle pijn in
alle dingen, onafscheidelijk. |
V.COUSIN:
Mystiek bestaat eruit dat directe inspiratie in de plaats komt van indirecte, extase
in plaats van de rede, verrukking in plaats van filosofie. |
BONCHITTÉ:
Mystiek bestaat uit het verlenen van een groter aandeel aan de spontaniteit van de
intelligentie dan aan de andere vermogens. |
R.NETTLESHIP:
Ware mystiek is het bewustzijn dat alles wat wij ervaren in feite een element en
slechts een element is; dat wil zeggen dat door te zijn wat het is, het symbolisch
is voor iets meer. |
E.UNDRHILLS:
Mystiek is de kunst van de eenheid met de Werkelijkheid. |
MARGARET
SMITH: De mystiek gaat de
religie te boven, en streeft naar intieme vereniging met het Goddelijke, naar een
doordringing van het Goddelijke in het innerlijk van de ziel en naar een verdwijning
van de individualiteit, met al haar wijzen van handelen, denken en voelen, in de
Goddelijke substantie. De mysticus tracht al dat datgene te doorlopen dat louter
verschijningsvorm is, alle lagere vormen van de werkelijkheid, om zelf Zijn te
worden. |
A.EINSTEIN:
Het schoonste en diepste gevoelen dat wij kunnen ondergaan, is het ervaren van het
mystieke. Het is de kracht van alle ware wetenschap. Wie dit gevoelen onbekend is,
wie niet langer in verwondering en verbijstering kan staan, is zo goed als dood. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN EEN KARMELIETES:
Gedurende het gebed de derde dag 's avonds, ging ik binnen in mijn ziel en het kwam me voor dat ik
afdaalde in de duizelingwekkende diepten van een afgrond, waar ik de indruk had dat ik door een
grenzeloze ruimte omgeven werd. Dan voelde ik de
tegenwoordigheid van de heilige Drievuldigheid. Ik realiseerde me mijn eigen niet-zijn. Ik verstond
dit beter dan ooit te voren en deze kennis was zeer zoet. De goddelijke oneindigheid waarin ik
verzonken was en die mij vulde, was van eenzelfde zoetheid... Zonder ook maar iets te zien, noch met
de ogen van het lichaam, noch met die van de ziel, realiseerde ik mij dat God tegenwoordig was. Ik
voelde hoe zijn blik op mij rustte, vol tederheid en genegenheid, en dat Hij vriendelijk naar mij
glimlachte. Ik leek verzonken in God. Mijn verbeelding was bedwongen en roerde zich niet. Ik hoorde geen
enkel van de geluiden die wellicht om mij waren. Mijn ziel keek vast in de blik die, onzichtbaar, op
mij rustte en mijn hart herhaalde onvermoeibaar: Mijn God, ik heb U lief. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN JAKOB BOEHME: Ik
zag het Wezen aller Wezens, de Oergrond en de Afgrond; ook de geboorte van de
Heilige Drie-eenheid; de oorspong en de eerste staat van de wereld en alle
schepselen. Ik zag de drie werelden in mijzelf - de Goddelijke of engelenwereld; de
duistere wereld, het origineel van de Natuur; en de buitenwereld, als een substantie
gesproken vanuit de twee geestelijke werelden... In mijn innerlijke mens zag ik het
goed, als in een grote diepte; want ik zag er helemaal doorheen als in een chaos
waarin alles verpakt lag, maar ik kon het niet ontvouwen. Toch opende dit zichzelf
van tijd tot tijd binnenin mij als een groeiende plant. Twaalf jaar droeg ik het
binnenin mij rond, voordat ik het naar buiten kon brengen in een vaste vorm; totdat
het mij naderhand overviel, als een losbarstend onweer dat doodt waar het landt, al
naar zijn wil. Wat ik ook naar buiten kon brengen, ik schreef het neer. Het werk is
niet van mij; ik ben slechts het instrument van de Heer, en Hij doet met mij wat Hij
wil. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN ABOELAFIA ABRAHAM: De mens die
de goddelijke aanraking gevoeld heeft en de aard daarvan heeft waargenomen, is niet
langer van zijn Meester gescheiden, en voorwaar, hij is zijn Meester, en deze
Meester is hij, want hij is zo innig met Hem vereend, dat hij op geen enkel wijze
van hem gescheiden kan zijn. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN BLAISE PASCAL: Vanaf half elf
in de avond tot een half uur na middernacht. Vuur. God van Abraham, God van
Izaak,
God van Jakob. Niet de God van de filosofen en geleerden. Absolute zekerheid: gaat
de rede te boven. Vreugde. Vrede. Vergeet de wereld en alles behalve God. De wereld
heeft u niet gekend, maar ik heb u gekend! Vreugde! vreugde! vreugde! tranen
van vreugde! |
MYSTIEKE
ERVARING VAN SUSO: Het
hoogste stadium van de vereniging is een onbeschrijflijke ervaring, waarin alle ideeën
van beelden en vormen en verschillen verdwenen zijn. Al het bewustzijn van het zelf
en van alle dingen is weg en de ziel wordt in de afgrond van de Goddelijkheid
geworpen en de geest is één met God geworden. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN RAMALINGA: O
Licht der lichten! O stralend Zelf, verdrijver van de duisternis der onwetendheid,
nu ben ik volledig verlicht. Al mijn twijfels en waandenkbeelden zijn verdwenen. Ik
ben één met de Godheid. Ik ben Absoluut Bestaan, Absolute Kennis en absolute
Gelukzaligheid. De Verhevenste Gelukzaligheid geniet ik. Hoe kan ik het beschrijven?
Ik heb Onsterfelijkheid bereikt. Ik aanschouw het Ene Alles-Overheersend Zelf alleen
overal. Alle tegenstellingen en verschillen zijn verdwenen. Mijn vreugde is
grenzeloos. Ik heb datgene bereikt wat de zintuigen, de geest en het intellect te
boven gaat. Ik ben zonder geboorte, zonder verval, onveranderlijk. Ik ga tijd,
ruimte en oorzaak en gevolg te boven. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN AELRED: U
riep mij, Heer, U riep, U
schreeuwde, U ontstelde mij, U dwong mijn dove oren U aan te horen, U sloeg mij
neer, U versloeg mij, U overmeesterde mijn harde hart, U verzoette en verzachte en
verdreef mijn bitterheid. |
B.RUSSELL:
Het mystieke inzicht begint met het gevoel dat er een mysterie ontsluierd is, dat
een verborgen wijsheid nu plotseling en zonder ook maar enige twijfel, zeker is
geworden... hij weet, met een weten waarnaast alle andere weten onwetendheid is. |
MYSTIEKE
ERVARING VAN ARISTOTELES: Vaak was
ik alleen met mijn ziel. Ik trad als zuivere substantie mijn ware zelf binnen, en
wendde mij af van al het uiterlijke naar wat innerlijk is. Ik werd zuiver weten,
zowel de wetende als de gewetene. Hoe verwonderd was ik schoonheid en pracht in mijn
eigen zelf te aanschouwen en te herkennen dat ik een deel van de verheven Goddelijke
Wereld ben, begiftigd zelfs met scheppend leven! In deze ontdekking van het zelf,
werd ik boven de wereld van de zintuigen uitgetild, zelfs boven de geestenwereld,
tot aan het Goddelijke, waar ik een zo prachtig Licht gewaar werd dat geen mond dit
zou kunnen uitdrukken of geen oor verstaan. |
RUMI: Ik heb geen aandacht besteed aan Jouw
waarschuwingen: terwijl ik beweerde dat ik een afbreker van afgoden was,
was ik juist een maker ervan.
Zou ik meer aandacht moeten besteden aan Jouw werken óf aan de
dood? Laat het dan de dood zijn, want de dood is als de herfst,
en Jij bent de wortel waaraan alle bladeren ontspringen.
Jarenlang heeft de dood zijn trommel geroerd,
maar pas wanneer je tijd op is zal je oor dat horen.
In smarten schreeuwt de onoplettende mens vanuit de diepten van
zijn ziel, "O God, ik sterf!" Heeft de dood je nu pas de ogen geopend?
De dood is hees van het schreeuwen: door zo vele verbazingwekkende slagen is de huid van zijn
trommel gescheurd, maar jij ging helemaal op in trivialiteiten;
en nu pas begin je het mysterie van de dood te vrezen. |
THOMAS MERTON:
God wordt niet volledig gekend
wanneer hij enkel "gekend" wordt met het verstand. Hij wordt het
best gekend door ons wanneer Hij bezit neemt van heel ons zijn
en ons met Zichzelf verenigt. Dan kennen we Hem niet als een
idee maar voorbij aan alle ideeën, in een liefdescontact, in een
ervaring van Wie Hij is, in een realiseren dat Hij en alleen Hij
ons leven is en dat we zonder Hem niets zijn. Het is onze
vreugde om niets te zijn, en te weten dat Hij alles is. |
HADEWIJCH:
Het zoetste in Minne zijn
haar stormen in haar diepste afgrond liggen haar hoogste vormen; in haar verdolen is bij haar vertoeven, naar haar hongeren is zich voeden, haar proeven; om haar vertwijfelen is zeker wezen; haar scherpste wonden doen genezen; om haar vergaan is verder leven; als zij verzwindt blijft zij zich geven; haar te ontberen doet ons goed; verborgen verlicht zij ons gemoed; in haar nemen schuilt haar schenken; woordeloos zijn haar mooiste wenken; door haar geboeid zijn we bevrijd; hoe zij ook slaat, zij troost altijd. |
ECKHART:
De mensen zouden niet zo
veel moeten nadenken over wat ze moeten doen; ze zouden veel
meer moeten nadenken over wat zij zijn. Zouden zij goed zijn en
zou hun levenswijze goed zijn, dan zouden zij licht uistralen,
en dan zou er een heerlijk licht uitgaan van al hun werken. Als
je rechtvaardig bent, dan is ook wat je doet rechtvaardig. Denk
niet dat je heiligheid kunt grondvesten op daden; veeleer groeit
heiligheid uit de grond van je hele wezen. Want niet de daden
heiligen ons, maar wij moeten de daden heiligen. |
ECKHART:
Als een meester een beeld
maakt uit hout of steen, dan brengt hij het beeld niet in het
hout, maar snijdt hij het overtollige hout weg dat het beeld
verborgen en bedekt houdt, hij gééft het hout niets, maar hij
graaft de korst ervan af en neemt de roest weg, en dan glanst op
wat daaronder verborgen lag. Dit is de schat die verborgen lag
in de akker, zoals onze Heer in het evangelie zegt.
|
ECKHART:
Het oog waarin ik God zie, is
hetzelfde oog waarin God mij ziet. Mijn oog en Gods oog, dat is
één oog en één zien en één liefhebben. |
LOUIS DUPRÉ:
De meeste mensen die Christus
proberen te beminnen in ieder schepsel, zoeken naar
overeenkomsten en zichtbare tekenen. Maar als we zo zoeken raken
we snel teleurgesteld; er zijn immers maar weinig mensen die
lijken op of doen zoals Christus. Maar dat is niet de manier van
kijken van de geestelijke mens. Zo'n mens ziet in elke mens
hetzelfde goddelijke leven aanwezig dat in Christus in volheid
aanwezig was. |
ELIZABETH BROWNING:
De aarde zit boordevol hemel
en elke struik, hoe gewoon ook, staat in lichterlaaie van God.Maar enkel hij die het ziet
doet zijn schoenen uit. De rest zit er omheen
en plukt bramen. |
|
|
|