LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

   SOEFISME           TREFWOORD < SOEFISME>

CITATEN

INAYAT KHAN: Het verlangen van de ziel is de wens van God.

INAYAT KHAN: Wat is Waarheid? Waarheid is dat, wat niet onder woorden kan worden gebracht.

JALALUDDIN RUMI: Ik zag rouw een kopje verdriet drinken en riep hardop: "Het smaakt zoet, hé?" "Je hebt me betrapt", antwoordde de rouw, "en je hebt mijn zaken verpest, want hoe kan ik nu verdriet verkopen als je weet dat het een zegen is?"

IBN EL ARABI: Mijn geliefde is Drie. Drie en toch slechts één; Vele dingen verschijnen als drie, die toch niet meer dan één zijn.

ANONIEM: Als het hart treurt om wat het verloren heeft, lacht de geest om wat hij heeft gevonden.

INAYAT KHAN: Zonde is de brandstof voor het vuur der deugd.

ANONIEM: De Soefi is in de wereld, maar niet van de wereld.

INAYAT KHAN: De tocht van de ziel naar de aarde waar zij incarneren, is lang en vermoeiend. Daarom zijn er onderweg rustplaatsen. De gestorvenen, op weg naar 'boven', gaan ook een lange en vermoeiende weg en rusten uit bij dezelfde pleisterplaatsen. Afdalende zielen horen verhalen van opstijgende zielen en denken later dat het hun eigen herinneringen zijn aan een eerder leven.

IBN EL-JALAI: Soefisme is waarheid zonder vorm.

 

🌿 Centrale Thema’s van Soefisme

  • Goddelijke eenheid en innerlijke waarheid

    • Inayat Khan: “Het verlangen van de ziel is de wens van God.”

    • Waarheid wordt gezien als iets dat niet in woorden te vatten is.

  • Mystieke paradoxen en spirituele inzichten

    • Ibn El Arabi: De Geliefde is “Drie en toch slechts één” – een verwijzing naar de eenheid in verscheidenheid.

    • Ibn El-Jalai: “Soefisme is waarheid zonder vorm.”

  • Emotionele transformatie

    • Rumi: Verdriet wordt voorgesteld als iets dat uiteindelijk zoet smaakt – een zegen in vermomming.

    • Anoniem: “Als het hart treurt om wat het verloren heeft, lacht de geest om wat hij heeft gevonden.”

  • Zonde en deugd

    • Inayat Khan: Zonde wordt gezien als “brandstof voor het vuur der deugd” – een spirituele katalysator.

  • Reis van de ziel

    • Inayat Khan: Beschrijft de lange, vermoeiende reis van de ziel naar incarnatie en terug, met rustplaatsen onderweg waar zielen elkaar verhalen vertellen.

  • Leven in de wereld, maar niet van de wereld

    • Anoniem: De Soefi leeft in de wereld, maar is er niet van – een klassiek soefistisch principe van innerlijke distantie.

Deze citaten weerspiegelen de poëtische, filosofische en spirituele diepgang van het soefisme.

TREFWOORD < SOEFISME>