LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

   WAARNEMER           TREFWOORD < WAARNEMER>

CITATEN 

KEN WILBER: Denkt u eens aan het essentiële inzicht van Heisenberg, Schrodinger en Einstein - dat het weefsel van de realiteit er een is waarbij de observeerder en het gebeuren, het subject en het object, de kenner en het gekende onscheidbaar zijn, d.w.z. zij zijn één. Dit soort weten dat niet-dualistisch is, intiem is en direct, laat zich niet codificeren en analyseren.

D.SUZUKI: De wil(atma) wil zichzelf kennen, en het bewustzijn wordt gewekt, en met het ontwaken van bewustzijn, wordt de wil in tweeën gesplitst. De ene wil, heel en compleet in zichzelf, is nu tegelijkertijd de handelende persoon en degene die dat observeert. Aldus is de mens in staat gesteld te zien, maar tegelijkertijd is er iets dat hij niet kan zien, en dat is zijn eigen ware natuur.

🧠 Centrale Ideeën

  • Eenheid van waarnemer en werkelijkheid Ken Wilber benadrukt dat volgens inzichten van Heisenberg, Schrödinger en Einstein de waarnemer en het waargenomene niet gescheiden zijn. Subject en object vormen één geheel — een non-dualistische benadering van kennis.

  • Zelfbewustzijn en innerlijke splitsing D.T. Suzuki beschrijft hoe de wil (atma) zichzelf wil kennen, wat leidt tot het ontwaken van bewustzijn. Hierdoor ontstaat een splitsing: de mens wordt zowel de handelende als de observerende entiteit. Toch blijft de ware aard van het zelf onzichtbaar voor het bewustzijn.

🔍 Filosofische en Mystieke Onderlaag

  • De citaten reflecteren op het mystieke idee dat echte kennis niet analytisch of rationeel is, maar direct en intiem.

  • Er wordt gesuggereerd dat het observeren van de eigen geest leidt tot een paradox: men kan veel zien, maar niet het diepste zelf.

TREFWOORD < WAARNEMER>