|
KRISHNAMURTI: LAAT HET VERLEDEN LOS
ALLES IN TWIJFEL TREKKEN Is het vrijheid als je vrij bent van
iets - vrij van pijn, vrij van een of andere vorm van bezorgdheid? Of is vrijheid zelf iets volkomen
anders? Je kunt vrij zijn van jaloezie, laten
we zeggen, maar is die vrijheid dan niet een reactie en daarom in het geheel geen
vrijheid? Je kunt makkelijk loskomen van een
dogma door het te analyseren, door het 'weg te schoppen', maar het motief om vrij te zijn
van dogma heeft zijn eigen reactie, omdat het verlangen vrij te zijn van een dogma kan
betekenen dat het niet langer in de mode is of niet langer past. Of je kunt vrij zijn van
nationalisme, omdat je in internationalisme gelooft, of omdat je voelt dat het niet langer
economisch noodzakelijk is om je vast te klampen aan dat onnozele nationalistisch dogma
met zijn vlag en al dergelijke rommel. Dat kun je gemakkelijk genoeg
wegdoen.
Of je gaat misschien in tegen een of
ander geestelijk leider, die je vrijheid beloofd heeft als resultaat van discipline of
opstand. Maar heeft dit rationalisme, zo'n
logische conclusie, iets van doen met vrijheid? Als je zegt dat je vrij bent van
iets, is dat een reactie, die dan weer op haar beurt reactie wordt, die weer een
onderwerping, een andere vorm van overheersing, in het leven roept. Zo kun je een kettingreactie ontkenen
en elke reactie als vrijheid accepteren. Maar het is geen vrijheid; het is
enkel een voortzetting van een enigszins aangepast verleden, waar de geest zich aan
vastklampt. Vrijheid ontstaat alleen als je ziet en handelt, nooit door opstand. Het zien is het handelen en dit
handelen is even ogenblikkelijk als wanneer je gevaar ziet. Dan is er geen hersenwerking, geen
discussie, geen aarzeling; het gevaar-zelf dwingt tot handelen en daarom is zien handelen
en vrij zijn. Vrij zijn is een geestestoestand - niet vrij zijn van iets, maar het gevoel van vrij zijn, de vrijheid om alles in twijfel te trekken en daarom zo intens, actief en krachtig, dat het elke vorm van afhankelijkheid, slavernij, navolging en aanvaarding overboord gooit. Zo'n vrijheid gaat gepaard met
volkomen alleen-zijn.
Kan echter de geest die opgegroeid is
in een beschaving die zo afhankelijk is van de omgeving en eigen neigingen, ooit die
vrijheid vinden, die volledige eenzaamheid is en waarin geen leiderschap, geen traditie en
geen gezag optreedt? Deze eenzaamheid is een innerlijke
geestestoestand, die niet afhankelijk is van enige stimulans of kennis en niet het
resultaat van een ervaring of conclusie. De meesten van ons zijn innerlijk
nooit alleen. Er is verschil tussen afzondering,
het zichzelf afsnijden, en alleen-zijn, eenzaamheid. Alleen-zijn is iets heel anders. Je bent nooit alleen, omdat je
vervuld bent van al de herinneringen, al de bepaaldheid, al het gemompel van gisteren. Je geest is nooit vrij van rommel,
die hij verzameld heeft. Om alleen te zijn moet je dood zijn
voor het verleden. Als je alleen bent, volkomen alleen,
niet behoort tot een familie, een natie, een beschaving, een speciaal werelddeel, dan is
er dat gevoel van buitenstaander te zijn. De mens die volkomen alleen is op
deze manier, is schuldeloos en het is deze schuldeloosheid die de geest bevrijdt van
smart. We dragen de last met ons mee van wat
duizenden mensen herinneringen van al onze fortuinlijkheden. Dit alles volledig los laten, is
alleen zijn en de geest die alleen is, is niet alleen schuldeloos maar jong, schuldeloos,
levendig op welke leeftijd dan ook - en alleen zo'n geest kan zien, wat waarheid is, wat
niet in woorden valt uit te drukken. In deze eenzaamheid zul je de
noodzaak gaan begrijpen met jezelf te leven zoals je bent, niet zoals je vindt dat je zou
moeten zijn of zoals je bent geweest. Probeer nu eens of je naar jezelf
kunt kijken zonder huivering, zonder valse bescheidenheid, zonder vrees, of zonder
rechtvaardiging of veroordeling - gewoon maar leven met jezelf zoals je werkelijk bent. Laten we nu onszelf nog een vraag
stellen. Deze vrijheid, deze eenzaamheid, dit in contact komen met de gehele structuur van wat we zijn in onszelf - komen we daartoe door de tijd?
Ik bedoel, verkrijgen wij deze
vrijheid door een geleidelijk proces? Klaarblijkelijk niet, want zodra je de tijd erin
betrekt, geraakt je steeds meer in slavernij. Je kunt niet geleidelijk vrij worden. Het is geen kwestie van tijd. De volgende vraag is: kunt u zich
bewust worden van die vrijheid? Als u zegt: 'ik ben vrij', dan is u
het niet. Het is hetzelfde als iemand zegt: 'ik
ben gelukkig'. Op het ogenblik dat hij zegt: 'ik ben
gelukkig', leeft hij in een herinnering aan iets, dat verdwenen is. Vrijheid kan slechts
natuurlijkerwijze tot stand komen, niet door wensen, willen, verlangen, evenmin zult u
haar vinden door een beeld te vormen van wat u denkt dat ze is. Om haar te ontdekken moet de geest leren het leven, dat een onmetelijke beweging is, te bekijken zonder gebondenheid aan de tijd, want de vrijheid ligt aan gene zijde van het veld van bewustzijn.
|