|
KRISHNAMURTI: DE WERELD - DAT BEN JIJ JE BENT TWEEDEHANDS V: Is het waar dat het
verleden verteerd zou moeten worden door het vuur van een totale betrokkenheid bij het
heden? A:
Wat is het heden? Weet je wat het is? Je zegt: leven in het heden, zoals zoveel intellectuelen bepleiten. Zij bepleiten dat, omdat volgens hen de toekomst grauw en zinloos is. Daarom zeggen ze: 'leef in het heden,
maak van het heden wat ervan te maken is en ga daar geheel in op'. We moeten eerst uitmaken wat het
heden is. Wat is het 'nu'? Weet jij wat het 'nu', wat het heden
is? Bestaat er zoiets als het heden?
Nee, ga daar alsjeblieft geen
bespiegelingen over houden, maar kijk ernaar. Heb je er ooit op gelet wat het 'nu'
is? Kun je je bewust zijn van het 'nu';
kun je weten wat het is? Of ken je alleen het verleden, het
verleden dat in het heden zijn uitwerking heeft en dat de toekomst schept? - Volg je dit? - Als je het hebt over 'leven in het
heden' moet we eerst uitmaken wat het heden feitelijk is. Bestaat er wel zoiets? Om te begrijpen of er zoiets als het
feitelijke heden bestaat, moet je het verleden begrijpen. En als je observeert, wat je als mens
bent, zie je dat je uitsluitend het resultaat van het verleden bent. Er is niets nieuws aan je; je bent
tweedehands. Je bent het verleden dat het heden
bekijkt en dat heden vertaalt. Het heden is de uitdaging, het leed,
de woede en dozijnen dingen, die allemaal het resultaat zijn van het verleden. Je slaat dat alles gade en wordt
ontzettend bang en je denkt aan morgen, dat misschien wel weer iets prettigs zal
brengen... en dat alles ben je. Het 'nu' begrijpen is een geweldig meditatieprobleem - het is zelf meditatie.
|