|
KRISHNAMURTI: LAAT HET VERLEDEN LOS
NIET-HANDELEN IS VOLLEDIG HANDELEN Verlangen is altijd in tegenspraak. Ik verlang tegengestelde dingen - wat
niet betekent dat ik het verlangen moet vernietigen, onderdrukken, beheersen of veredelen
- ik zie gewoon dat verlangen-zelf tegenstrijdig is. Het zijn niet de voorwerpen, maar het
is de aard van het verlangen-zelf, die tegenstrijdig is. En ik moet de aard van het verlangen
leren begrijpen voor ik het conflict kan begrijpen. We verkeren zelf in een staat van
tegenstrijdigheid en die wordt teweeggebracht door het verlangen - verlangen in de zin van
najagen van vermaak en het uit de weg gaan van pijn, waar we het reeds eerder over hadden.
We zien dus het verlangen als de
wortel van alle tegenstrijdigheid - iets willen hebben en niet willen hebben - een
tweeslachtige activiteit. Als we iets aangenaams doen, is er in
het geheel geen moeite voor nodig, niet waar? Maar genoegen brengt pijn en dan
volgt de worsteling om de pijn te ontlopen en dat is een verspilling van energie. Waarom hebben we toch eigenlijk die
tweeslachtigheid? Er bestaat natuurlijk dualiteit in de
natuur - man en vrouw, licht en schaduw, nacht en dag - maar waarom zijn we innerlijk,
psychologisch, tweeslachtig? Laten we dit a.u.b. samen uitdenken,
wacht niet tot ik het je zeg. Je moet je geest aan het werk zetten
om dit uit te vinden. Mijn woorden zijn enkel een spiegel, waar je jezelf in gadeslaat. Waarom is er deze psychologische
dualiteit in ons?
Is het omdat we opgevoed zijn, het
'wat is' altijd te vergelijken met 'wat moet zijn'? We zijn bepaald geworden in wat juist
en onjuist, goed en slecht, moreel een immoreel is. Is deze tweeslachtigheid ontstaan,
omdat we geloven dat denken over het tegenovergestelde ons zal helpen dat wat is kwijt te
raken? Als we denken aan het
tegenovergestelde van haat, het tegenovergestelde van geweld, het tegenovergestelde van
naijver, van jaloezie, van gemeenheid, menen we dan, dat het ons zal helpen deze zaken
kwijt te raken? Gebruiken we het tegenovergestelde
als een hefboom om wat is kwijt te raken? Of is het een vlucht voor het
werkelijke? Gebruikt u het tegenovergestelde als
een middel om het werkelijke te ontlopen, omdat u niet weet hoe daarmee aan moet? Of is het omdat duizenden jaren van
propaganda u duidelijk gemaakt hebben dat u een ideaal moet hebben - het tegenovergestelde
van 'wat is' - om het heden aan te kunnen? Als u een ideaal heeft, denkt u dat
het u zal helpen om 'wat is' kwijt te raken, maar dat gebeurt nooit. U mag dan de rest van uw leven
geweldloosheid prediken, maar u zaait voortdurend het zaad van het geweld. U hebt een opvatting van hoe u zou
moeten zijn en hoe u zou moeten handelen en in feite handelt u geheel anders; u ziet dus,
dat beginselen, geloven en idealen onvermijdelijk moeten leiden tot huichelarij en een
oneerlijk leven.
Het is het ideaal dat het
tegengestelde schept van 'wat is', dus als u weet hoe u moet leven met 'wat is', is het
tegengestelde niet nodig. Het trachten iemand anders te
evenaren, of gelijk te worden aan uw ideaal, is een van de hoofdoorzaken van
tegenstrijdigheid, verwarring en conflict. Een verwarde geest zal, wat hij ook
doet, op welk niveau ook, verward blijven; elke handeling, geboren uit verwarring, leidt
tot verdere verwarring. Ik zie dit zeer duidelijk als ik een
direct levensgevaar zie. Dus wat gebeurt er? Ik handel niet langer in termen van
verwarring. Daarom is niet-handelen volledig handelen.
|