|
KRISHNAMURTI: DE ENIGE REVOLUTIE TRADITIE EN ZEKERHEID Het verleden meedragen in het heden,
de beweging van het heden vertalen in termen van het verleden, vernietigt de levende
schoonheid van het heden. Dit en bijna ieder land gaat gebukt
onder de traditie, die zich zowel in de hoge plaatsen als in de dorpshut heeft verschanst. De traditie heeft niets heiligs, hoe oud of modern ze ook moge zijn. Het brein draagt de herinnering aan
gisteren, de traditie, mee en heeft die niet laten gaan, omdat het iets nieuws niet onder
het oog durft te zien. De traditie wordt onze zekerheid en
wanneer de geest zich zeker voelt, is zij in verval. Men moet de reis onbelast, als
vanzelf, zonder enige inspanning ondernemen, zonder bij enig heiligdom, of monument, of
bij enige sociale of religieuze held te blijven stilstaan - alleen met schoonheid en
liefde. 'Maar wij monniken zijn altijd
alleen, is het niet?' Vroeg hij. 'Ik heb afstand gedaan van de wereld
en een gelofte van armoede en onthouding afgelegd.'
U is niet alleen, omdat gelofte u
bindt - zoals ook de man die een gelofte aflegt bij zijn huwelijk. En als ik u erop mag wijzen, u is
niet alleen, omdat u Hindoe is, zoals u ook niet alleen zou zijn als Boeddhist, een
Moslim, een Christen of een communist waart. U is gebonden en hoe kan iemand
alleen zijn als hij gebonden is, als hij zich heeft overgeven aan ideeënvorming, die haar
eigen activiteit met zich brengt? Het woord zelf, 'alleen', betekent
wat het zegt - onbeinvloed, onschuldig, vrij, een geheel, niet in stukken gebroken. Wanneer u alleen is, kunt u in deze
wereld leven, maar u zult altijd een buitenstaander zijn. Enkel in het alleen-zijn ken er volledige actie en samenwerking bestaan; want liefde is altijd een geheel.
|