|
![]() Het oog neemt het lichaam waar en
andere uiterlijke dingen; het gezichtscentrum wordt zich het oog gewaar, het manas neemt
het gezichtscentrum waar, het persoonlijk zelf of ik neemt het manas waar, en het rein
innerlijk-zijn neemt het persoonlijk zelf waar. Het ware Zelf is louter
innerlijk-zijn en wordt alle schakels in deze serie gewaar, die ten opzichte van elkaar
afwisselend zijn 'de ziener' en 'dat, wat hij ziet'. Het Zelf is de laatste Ziener. De gehele rest: ik, manas, enz. zijn
louter voorwerpen van zijn gewaarwording.
Toch bestaat voor het Zelf de
betrekking subject-object, het bestaat voor zijn ogenschijnlijk subject-zijn alleen op het
voorgrondterrein van wederzijdse betrekkingen, en lost zich in het volstrekte op, want in
werkelijkheid is er niets anders dan het Zelf of het louter-innerlijk-zijn. In waarheid is het Zelf noch de
ziener, noch het geziene. Enkel het Zelf is niet verstrikt als subject-object, maar alle andere schakels van de rij vallen zo nu en dan onder de een of ander van de twee categorie.
🔍 Samenvatting van de pagina “De ‘ziende’ en wat hij ziet” van Maharishi Deze tekst onderzoekt diepgaand het concept van waarneming en bewustzijn vanuit een spiritueel-filosofisch perspectief. Hier zijn de kernpunten:
✨ Essentie: Maharishi benadrukt dat het Zelf het enige constante en werkelijke bewustzijn is. Alles wat we waarnemen, inclusief ons ‘ik’, is slechts een verschijningsvorm binnen het veld van het Zelf.
|