LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

      MAHARISHI: DE WEG TOT HET ZELF 

  VERZONKENHEID  

L: Wat is verzonkenheid (samadhi)?

M: Yoga kent meerdere vormen van ontrokkenheid en er zijn velerlei soorten van verzonkenheid.

De verzonkenheid, die ik onderwijs, is echter van bijzondere gesteldheid. Zij is natuurlijk en ontstaat vanzelf.

Allereerst bereik je volkomen gerichtheid (samadhana), je bent in een voortdurende toestand van stilte en concentratie, zelfs wanneer je werkzaam bent; dan beleef je, dat het je diepe Zelf binnenin je is, zonder te worden geraakt door iets, wat je doet, spreekt of denkt.

Je voelt geen verdriet, beklemming of zorg; want je beseft, dat niets jou, je ik, aandoet - alles gaat uit van een wezen, met hetwelk je je verenigd weet.

L: Wanneer deze verzonkenheid, die vanzelf ontstaat, de hoogste gewenste toestand is, dan is de 'onderscheidloze verzonkenheid' niet nodig, waarin de verschillen tussen de waarnemende, het waargenomene, het waarnemen en het bewustzijn verdwijnen?

M: De 'onderscheidloze verzonkenheid' van de Raja yoga heeft haar waarde.

Maar in de yoga van het inzicht (jnana) is deze vanzelf ontstaande staat, dit 'in zichzelf berusten', die vanzelve tot stand komt als de staat van 'onderscheidloze verzonkenheid'.

Want in deze staat verkeert het manas boven iedere twijfel; het denken slingert niet meer tussen de paren van tegenstellingen, van mogelijkheden en waarschijnlijkheden, het maakt geen onderscheid van enigerlei aard.

Het is zeker van de waarheid, het voelt de tegenwoordigheid van het wezenlijke.

Ook wanneer het actief in beweging is, weet het zich bezig in het werkelijke: het Zelf, het hoogste Wezen.