|
MEHER BABA: ALLES EN NIETS
HET ENIGE OORSPRONKELIJKE WERKELIJKE NIETS
Het Oorspronkelijke Werkelijke ALLES
is Oneindig en Eeuwig. Omdat het alles is draagt het
Oorspronkelijke Werkelijke NIETS in zich. NIETS is de schaduw van ALLES. Omdat Substantie (ALLES) Oneindig en
Eeuwig is, moet haar schaduw ook oneindig en eeuwig zijn. Soms lijkt die schaduw klein, dan
weer lijkt zij zich in reusachtige vormen uit te strekken. Maar zelfs wanneer zij lijkt te zijn
verdwenen, is zij nog latent aanwezig in de Substantie.
Uit het NIETS, dat in het ALLES
vervat is, wordt oneindig en eeuwige Nietsheid geprojecteerd - de Schepping, of het
Onwerkelijke Alles. Het Oorspronkelijke Werkelijke NIETS,
dat in het Werkelijke ALLES is, is eveneens een, oneindig en eeuwig. Maar het Onwerkelijke Alles dat geprojecteerd wordt vanuit het Werkelijke Niets dat talloze 'nietsen' ofte wel alles van de Schepping in zich sluit, verkeert aangeboren en te allen tijde in dualiteit. Binnen deze 'nietsen', bevinden zich
ontelbare tijdelijke 'nietsen', zoals 'Wat is er met jou aan de hand?' 'Niets.' 'Wat heb je gegeten?' 'Niets.' 'Wat heb je daar in je hand?'
'Niets.' 'Wat zie je?' 'Niets.' En zo komt er geen einde aan de actie
en reactie van de ervaring van Nietsheid door de talloze nietsen van het Onwerkelijke
Alles die geprojecteerd worden door het Ene Oorspronkelijke Werkelijke NIETS dat oneindig
is. Het Oorspronkelijke Werkelijke ALLES
is Oneindig en Eeuwig; het Oorspronkelijke Werkelijke NIETS is erin vervat.
Ontelbare nietsen manifesteren zich
uit het Ene Oorspronkelijke Werkelijke Niets. En uit deze nietsen vloeit een
voortdurende stroom van tijdelijke nietsen. Zo zijn er nietsen en de niet-nietsen
van niets binnen het Enige Oorspronkelijke Werkelijke NIETS. Als je deze nietsen vergelijkt met
het Enige Oorspronkelijke Werkelijke NIETS, dan zij zijn inderdaad niets. Niets is in ALLES; ALLES zou geen
compleet geheel zijn zonder NIETS. Het NIETS, dat in ALLES is, doet het
alles lijkende niets geboren worden. Omdat NIETS is, lijkt alles te zijn.
Elke activiteit, waar dan ook in de
schepping, is slechts een spel van alles en niets. Als deze activiteit volledig tot stilstand komt, zegeviert het NIETS. Als dit NIETS bereikt is, heb je
ALLES. Zo gezien is derhalve het NIETS ALLES, terwijl dat wat wij alles noemen niets is.
|