|
MYSTIEK
BERNARDUS: VAN EEUWIGHEID TOT EEUWIGHEID ZIJT GIJ Hij was geen denker. Hij vond wetenschap omtrent God,
theologie, een kille bedoening. Hem ging het om weten vanuit
ervaring. In zijn mystiek is de louter
geestelijke ervaring verbonden met de vleeswording van God, of zoals hij het noemt de
'verkorting' van het Woord: Van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt
Gij, God, en zie, Hij is geworden tot een eendagskind. Aan dit kind, Jezus, en zijn moeder
zijn 31 van zijn preken gewijd. Hij beleeft zijn inzicht als een appel. Dat God aan ons gelijk wilde worden,
betekent dat Hij ons uitnodigt gelijk aan Hem te worden. Het betekent ook dat de mystieke
liefde in menselijke termen weer te geven is. BERNARDUS
gebuikt hiervoor het Hooglied uit de joodse bijbel. Hij is niet de eerste die dit doet,
maar bij hem gebeurt het wel voor het eerst intens emotioneel, uitvoerig en vanuit
persoonlijke ervaringen. BERNARDUS
voelde zich als een vrouw die verliefd ingaat op de liefde van een man.
Deze toenadering groeit dan uit tot
een liefdesgeschiedenis met hoogtepunten waarin beiden in elkaar opgaan, en dieptepunten
als de man weg is en niet op haar verlangen ingaat. Menselijke profane liefdestaal wordt
aldus mystieke taal. Het typische in deze bruidsmystiek is
dat enerzijds de mystieke ervaring als liefde wordt geïnterpreteerd en niet primair als
verlichting, en anderzijds dat een sterke nadruk valt op het onderscheid tussen God en
mens. Ze zijn en blijven partners met een
eigen individualiteit. Bernardus was een emotioneel mens. Maar hij was niet oeverloos in zijn
emoties. Hoewel hij zich bewust is tussen zijn
liefde en de scheppende Liefde, merkt hij wel op dat dit alleen in het gevoel zo is, niet
in realiteit. In werkelijkheid blijft het schepsel
onderscheiden. Hij maakt dit duidelijk met het
voorbeeld van en stuk ijzer dat in het vuur gloeiend geworden is. Wit gloeiend lijkt in het vuur op te
gaan.
Of nog duidelijker: met het beeld van
een druppel water die in wijn valt. Zo blijft de mens ook zijn wezen
behouden als het opgaat in de onmetelijke werkelijkheid die hem in de extase omvat. Gelukmakende extases betekenden voor
hem niet het enige of het belangrijkste van de mystiek. Schouwen is als het ware slapen in
de armen van God, maar de ziel keert terug, vervuld met een vuur van uiterst hevige liefde
tot God, met en geestdrift om te ijveren voor gerechtigheid, gloeiend van verlangen om te
doen wat gedaan moet worden. Vooral in de laatste jaren van zijn
leven wist BERNARDUS zijn mystieke ervaring te verbinden met een ongelooflijke activiteit
naar buiten. Hij werd een prominente figuur die
beslissend inwerkte op de gang van zaken in de kerk. Zijn invloed op het devotieleven van
het gewone volk is ook niet te onderschatten. Hijzelf wordt uitgebeeld als drinkend
uit de borst van de Moedermaagd of ook wel als iemand die de gekruisigde Jezus omhelst. Dit laatste beschrijft hij zelf als
een soort visioen. Bernardus probeerde zich in te leven
in wat hij hoorde en zag. Als hij leest hoe Maria door de engel
wordt benaderd, stelt hij zich voor wat hij zelf erop zou zeggen. Zo ook met Jezus. |