MYSTIEK/KABBALA: REISGIDS NAAR HET GELUK
TIEN SEPHIROTH - ZEVEN IK-BEN WOORDEN
AFBEELDING VAN DE OUDE
"OTZ-CHIIM" AFBEELDING VAN DE NIEUWE
"OTZ-CHIIM" MET DE ZEVEN IK-BEN-WOORDEN
De Otz Chiim kent tien sephiroth.
Waarom dan slechts zeven Ik-Ben-Woorden en niet tien?
Christus geeft zijn zevenvoudige verschijningsvorm
voor ons weer in deze uitspraken, zeven goddelijke gaven, bestemd voor zeven opeenvolgende
situaties, waarin de mens komt te verkeren in zijn levensloop.
Daarin brengt hij zeven modificaties naar voren van
zijn eeuwige wezen, dat een drieledigheid is: De alomvattende Vadergeest en diens twee
differentiaties: Ten eerste de naar buiten stralende veelvormige scheppingswil, de
Zoonskracht en ten tweede de uit de veelheid weer naar de eenheid terugvoerende, naar
binnen instralende Heilige Geest.
Deze Sancta Trinitas is de vooronderstelde
basiswaarde, van waaruit de zeven Ik-Ben-Woorden uitgesproken worden.
AFBEELDING VAN DE OUDE
"OTZ-CHIIM" AFBEELDING VAN DE NIEUWE
"OTZ-CHIIM" MET DE ZEVEN IK-BEN-WOORDEN
🌟 Centrale Thema's
-
Tien Sephiroth: De Otz Chiim
(Levensboom in de Kabbala) bestaat uit tien sephiroth,
die spirituele krachten of emanaties van het goddelijke
voorstellen.
-
Zeven Ik-ben Woorden van Christus:
In plaats van tien uitspraken zijn er zeven “Ik-ben”
woorden, die elk een goddelijke gave vertegenwoordigen.
Ze zijn bedoeld voor zeven levenssituaties waarin de
mens zich kan bevinden.
-
Drie-eenheid als Basis:
-
De uitspraken komen voort uit
een goddelijke drie-eenheid:
-
De alomvattende
Vadergeest
-
De scheppende
Zoonskracht (naar buiten
gericht)
-
De Heilige
Geest (naar binnen
gericht, terug naar
eenheid)
-
Deze drie vormen samen de
Sancta Trinitas, de
spirituele basis van de zeven
uitspraken.
🧠 Spirituele Betekenis
-
De zevenvoudige verschijningsvorm van Christus
weerspiegelt de transformatieve kracht van het
goddelijke in het menselijke leven.
-
Elke “Ik-ben” uitspraak is een modificatie van
het eeuwige wezen, afgestemd op een specifieke fase in
de levensloop van de mens.

|