|
MYSTIEK ZARATHUSTRA: OPENBARING De mystieke verlichting heeft bij
Zarathustra geleid tot visioenen - inzichten die een nieuwe visie schonken op het geheel
van de werkelijkheid. Deze visie is gegroeid uit een
dubbele, tegengestelde ervaring. De mystieke ervaring van de eenheid
van alle dingen en van het paradijselijk goede, en de ervaring van de ellendige
werkelijkheid van alledag. Beide ervaringen hebben geleid tot
een visie waarin ze verzoend worden zonder dat een van de polen afzwakt tot maya. De visioenen van Zarathustra hebben
de vorm van openbaringen van God aan hem. Ze zijn echter gebouwd vanuit het
oude vedische milieu. Goden, rituelen en theologie zijn
niet nieuw.
Wel komen ze in een andere context te
staan. In de tijd dat op de priesterscholen
gezocht werd naar een scheppingsbeginsel en men dit zag in een Plant en een Dier (de
stier), kreeg Zarathustra in een visioen het inzicht dat alles, inclusief die Plant en dat
Dier, geschapen is door een 'Wijze Heer' (Ahauru mazda), later Ohrmazd genoemd), zelf
ongeschapen, een tijdloos Licht. De goden zijn dienaren van deze God
(wij zouden zeggen: engelen en aartsengelen), ofwel zonen en dochters van God (wij zouden
zeggen: goddelijke eigenschappen). Er zijn zes zonen en dochters van
God. Zij dragen abstracte namen: 'Milde
onsterfelijkheid', 'Goede Intentie', 'Goede Rechtvaardigheid', 'Wenselijke Heerschappij',
'Milde Toewijding', 'Heelheid' en 'Gezondheid en Leven'. Zarathustra noemt ze 'Milde
Onsterfelijken' en benadrukt hun eenheid binnen God. In een visioen ziet hij hoe ze 'een
van geest, een van stem, een van daad' samen met de Wijze Heer een schepping beginnen en
scheppers blijven. Zij die zijn de scheppers en de
vormgevers en de makers en de bewaarders en de bewakers van Ahura Mazda.
Het eerste scheppingsresultaat was de
geestelijke wereld, inclusief de zielen van de mensen. Daarna werd de materiele wereld
geschapen, die beter was dan de geestelijke omdat deze laatste hierdoor tastbaar werd. Deze wereld was volmaakt, stabiel en
paradijselijk. De wereld waarin we nu leven is
anders. Niet meer stabiel maar beheerst door
het proces van dood en geboorte en daardoor gebonden aan tijd. Deze aan tijd gebonden wereld begon volgens de toendertijd gangbare theologie door een kosmisch offer van de Plant en het Dier. Zarathustra zag het anders. Het paradijs werd verstoord van
buiten af, door een aanval van de 'Verwoestende Geest' (Ahra Manyu, later Ahiram).
Deze kwade Geest bestong in een
tijdloos begin naast de Wijze Heer. Om hem uit te dagen maakte de Wijze
Heer de geestelijke schepping tastbaar. De Verwoestende Geest drong in alle
lagen van de schepping door, vervuilde lucht, de grond en het vuur, corrumpeerde de mens
met het kwaad, de ziekte en de dood. De bedoeling van dit leven in de
tijdgebonden wereld is om de Wijze Heer in staat te stellen samen met de mens de
Verwoestende Geest definitief te overwinnen. Het kosmische offer heeft binnen deze
bedoeling zin: leven offeren om leven voort te brengen, als een onderdeel van de strijd
tegen de dood brengende Ahriman. Openbaring. De terugkeer naar het paradijs, zo
typisch voor vele mystici, heeft bij Zarathustra een uitgestelde vorm gekregen: niet hier
en nu, maar samen met anderen op het eind van de geschiedenis. De mystieke weg naar de vereniging
met God is die van de daad.
Een daadwerkelijk samenwerken met God
is die van de daad. Een daadwerkelijk samenwerken met God
hier en nu zal eindigen in een tijdloos, paradijselijk samenleven met God. Zarathustra spreekt over een
goddelijke belofte. Een hoop die zekerheid verschaft en
een kosmisch doel geeft aan het leven van de mensheid in haar geheel en van elk individu
in het bijzonder. Ook in dit opzicht was Zarathustra
origineel. In de vedische religie vallen de
generaties mensen meedogenloos over elkaar als de golven van de zee, zonder eind en zonder
doel. In de gatha's proeft men Zarathustra
hevig verlangen naar het einde van de tijden en zijn verwachting dat dit niet veraf zal
zijn. Even heftig is zijn strijd tegen de
Verwoestende Geest. Hij ziet diens macht als formidabel.
Niet alleen corrumpeert hij mensen,
maar ook de goeden hebben te lijden door zijn legioenen, die wreed, leugenachtig en zonder
erkenning van rechten, de goedwillende onderdrukken en leven, land en lucht aantasten. Deze macht is allen te overwinnen als
goedwillende zich aaneensluiten tot legioenen onder het bevel van de Wijze Heer of een van
zijn dienaren, met name Mithras, de alziende zonnegod. Zoroaster is zeer streng. Niet ascetisch. De wereld is goed. Het stoffelijke is goed. Hiervan genieten is goed. Geluk is een goed waarom gebeden mag
worden. Aan mij die U, Ahura Mazda, nader wil
komen, mogen de zegeningen van het leven gegund worden, zowel die van de stof als die van
de geest.
Streng is Zararthustra als het gaat
om de persoonlijke keuzes: tussen waarheid en leugen, tussen recht en rechteloosheid,
tussen het zuivere en het vervuilde. Het gaat dan niet alleen om het ware,
rechtvaardige en zuivere in geestelijke zin, ook de stoffelijke wereld is hierbij
betrokken. Zo mogen lijken niet verbrand of
begraven worden, de roofdieren moeten ze verteren, anders worden de aarde en de lucht
bevuild. Het vuur is het enige cultusbeeld,
het zuiverende licht. Deze strijd wordt afgesloten met het
laatste Oordeel. Een beslissende overwinning van het
goede, een definitieve verdelging van het kwade, maar ook een eindoordeel. Dit geldt niet alleen voor de
mensheid op het eind van de geschiedenis, maar ook voor ieder persoonlijk op het eind van
zijn leven. Hij zal de smalle brug over moeten,
strikt rechtvaardig geoordeeld worden. Er is geen voorspraak of andere
beïnvloeding mogelijk. De daden tellen en worden in de
weegschaal gewogen, de goede tegen de slechte. Wie te licht bevonden wordt, valt van
de brug in de hel, waar hem wacht: een lange tijd van ellende, duisternis, bedorven
voedsel, weegeschreeuw. Op het einde der tijden zal vuur het
metaal in de bergen doen smelten. Ieder zal door deze vuurzee heen moeten. De goeden zullen erdoorheen waden als
'door warme melk', de anderen zullen ten onder gaan. De aarde zal dan definitief gezuiverd zijn, de tijd houdt op, de mensen zullen met de Wijze Heer eeuwig samenleven, gelukkig en vreedzaam. |