LEVENDE
GEDACHTEN
x
OSHO
x
KRISHNAMURTI
x
MAHARISHI
x
MEHER BABA
x
SAI BABA
x
VIVEKANANDA
x
BHAGAVAD GITA
x
MYSTIEK
x
NIETZSCHE
SPINOZA
FILOSOFIE OVERIGE
x
I TJING  
x
THOMAS EVANGELIE
x
OVERIGE
x
CITATEN
x
TREFWOORDEN & LINKS
x
SITEMAP
x
HOMEPAGE

 

      OVERIGE: SPOORZOEKEN   

  CHRISTENGEMEENSCHAP: MENGELING ANTROPOSOFIE EN CHRISTENDOM  

Rittelmeyer stichtte in 1922 de Christengemeinschaft en trachtte het Christendom een nieuwe en levende inhoud te geven door de resultaten van de Antroposofie te verbinden met de hoofdwaarheden van het christelijk geloof.

Steiner en Rittelmeyer zeggen de Bijbel opnieuw ontdekt te hebben in haar ware betekenis.

Haar 'Geistteil', dat tot op de antroposofische beweging verborgen is gebleven, is door hem toegankelijk geworden.

De Bijbel moet nu vanuit de Antroposofie verklaard worden.

Het gaat niet om de letter en de geschiedenis, maar het moet ons te doen zijn om de eeuwige wijsheid, de zuivere kennis.

Daarom moet de bijbel allegorisch worden uitgelegd en gnostisch geďnterpreteerd.

Die Bijbel is trouwens niet de enige bron van openbaring.

Haar inhoud is eigenlijk een uitstraling van de hoge Zonnegeest Christus.

Die uitstraling heeft ook plaats in andere godsdiensten met hun mysteriëndienst.

Christus is de heerser in het Zonnerijk en wordt met verschillende namen genoemd.

Onder ons is de Zonnegeest onder de naam Christus bekend.

In Jezus nam Christus woning.

Deze Jezus bestond oorspronkelijk uit twee personen.

Op 12-jarige leeftijd bezochten deze twee Jezusknapen de Tempel en verbond de een zich met het lichaam van de ander.

De val in zonde was in de grond niets anders als een verdere en noodzakelijke trap in de ontwikkeling van de mensheid.

Zonde is niet ongehoorzaamheid, schuld van de mens tegenover God maar een tragische wanorde in het menselijk wezen en scheidt de aarde-mens van zijn ware wezen af.

Zonde is niet: afval van God en opstand tegen Zijn wil maar afval van het geestelijke onder de slavernij van het stoffelijke (liever wordt dan ook gesproken van 'Sundenkrankheit').

Van zondevergeving is dan ook eigenlijk geen sprake meer, meer van een genezing der zondeziekte.

Het komt niet op het dogma maar op de cultus aan.

In de cultus wordt de werkelijkheid van de Kosmische Christus zelf ervaren, die alles wat Hij aanraakt tot sacrament maakt.

Heel de eredienst moet veranderen en worden het beleven van Christus in de cultus.

Het komt niet aan op het woord, dat Christus heeft verkondigd, maar op de daad, door Hem verricht.

De werking, die van Christus uitgaat, grijpt vernieuwend in het lichaam en het bloed van de mens in.

'Het nieuwe bloed, waarin Christus zich met de mens verbindt, doorstroomt in oneindige reinheid de mens en maakt hem vrij van alle zonde en zo leert de getranssubstantieerde mens de transsubstantiatie verstaan.'

De verandering moet bij de mens beginnen en verder het gehele leven vernieuwen door sacramentele eenwording met Christus.

Rittelmeyer behield de zeven sacramenten van Rome maar interpreteerde ze in kosmische geest.

In het middelpunt stond voor hem de mensenwijding, het aan de mens zich voltrekkend huwelijk tussen hemel en aard.

De mens wordt een echt mens door de Christusimpuls in zich op te nemen en 'doorchristelijkt' te worden.

Dit daadchristendom is de redding van een krachteloos Christendom en een ontredderde cultuur.

Deze 'derde' kerk wilde het voor onze tijd nieuwsgeopenbaarde sacramentalisme op aarde stichten en het 'Christus in u' tot volle werkelijkheid voeren.

De mensenwijdingsdienst stort de mens kracht in om in het leven van elke dag zijn werk te verrichten.

🌟 Kernpunten van de Christengemeenschap

  • Oprichting en doel Rittelmeyer stichtte in 1922 de Christengemeenschap met als doel het christendom te vernieuwen door het te verbinden met antroposofische inzichten van Rudolf Steiner.

  • Bijbelinterpretatie De Bijbel wordt niet letterlijk of historisch gelezen, maar allegorisch en gnostisch geďnterpreteerd. De nadruk ligt op eeuwige wijsheid en zuivere kennis.

  • Christus als Zonnegeest Christus wordt gezien als een kosmische Zonnegeest die in verschillende religies verschijnt. In Jezus nam deze Christusgeest woning.

  • Zonde en verlossing Zonde wordt niet gezien als schuld tegenover God, maar als een geestelijke ziekte (“Sundenkrankheit”). Vergeving maakt plaats voor genezing.

  • Cultus boven dogma De nadruk ligt op de cultus waarin Christus direct ervaren wordt. De sacramenten zijn kosmisch geďnterpreteerd en vormen een weg tot innerlijke transformatie.

  • Menswording en transsubstantiatie Door de cultus en sacramenten wordt de mens “doorchristelijkt” en innerlijk vernieuwd. Het bloed van Christus stroomt symbolisch door de mens en maakt hem vrij van zonde.

  • Zeven sacramenten behouden De traditionele sacramenten blijven bestaan, maar krijgen een nieuwe betekenis. Centraal staat de “mensenwijding” als huwelijk tussen hemel en aarde.

  • Doel van de gemeenschap Het stichten van een “derde kerk” die het Christus-mysterie in de mens tot werkelijkheid maakt en de cultuur vernieuwt.