|
OVERIGE: HET BEGON IN HET PARADIJS
GEDACHTENOVERDRACHT Gedachten zijn overdraagbaar met een
onvoorstelbare snelheid en zij behouden hun werkzaamheid voor onbepaalde tijd. De mens benut daarvoor allerlei
hulpmiddelen, die van ruimten snel overbruggen. Maar gedachten verplaatsen zich op
eigen kracht en nog veel sneller dan met behulp van de meest verfijnde menselijke
apparaten. Hoewel dit sinds ongetelde eeuwen aan
de mensheid bekend was, is deze wetenschap pas in de laatste tijd doorgedrongen tot de
westerse wereld onder de naam van parapsychologie. Gedachteoverdracht langs directe weg,
helderziendheid en helderhorendheid worden niet langer als bijgeloof van dichters en
bakers beschouwd.
Indien het gehele natuurgebeuren zich
voltrekt onder leiding van een Intelligentie, die in volmaaktheid haar aanwezigheid
openbaart, maar voor de mens met zijn individuele denkwijze volkomen verborgen blijft, dan
zijn wij op goede gronden geneigd, naast het individuele denken van de mens, een
universeel denken te aanvaarden. Iedere factor van het drie-ene
beginsel, dat ten grondslag ligt aan iedere Totaliteit, openbaart zich door bepaalde
functies. Zo is ik-besef een functie der
potentialiteit. Het universele denken, creatief in
wezen, is een functie der realiteit, in christelijke terminologie Heilige Geest genoemd. Het vermogen tot universele binding is een functie der idealiteit. Deze drie zijn onmiskenbaar altijd overal gelijktijdig aanwezig. Individueel denken voltrekt
zich, voor zover wij het ons kunnen voorstellen, om een 'ik' als middelpunt. In werkelijkheid kan er geen
individueel denken zijn naast het universele denken. Individueel denken geldt alleen voor
een 'ik', zoals tijdruimte ook alleen bestaat voor de zich als 'ik' denkende mens.
De universele denkfunctie, welke zich
altijd overal doet gelden, openbaart zich ook door de menselijke hersenen en terwijl de
mens in zijn verkorte visie meent, dat hij zelf denkt, wordt er alleen door hem gedacht. Dit houdt in, dat het ware denkproces
universeel is en blijft, ook al lijkt het zich in de mens verbijzonderd te hebben met
behulp van de dominerende ik-factor van de potentialiteit. Het zich afgescheiden denkende ik vertegenwoordigt dan een bepaalde faculteit van het universele denken, n.l. het denken op basis van het 3-dimensionale, waarbij alle gedachten, alle begeerten geladen zijn met voorstellingen, ontleend aan de tot het uiterste beperkte wereld der drie afmetingen.
|