|
SAI BABA: BEVRIJDING KOMT NIET UIT DE HEMEL VALLEN GOD IS IN ESSENTIE VORMLOOS Dvaita is dualisme is dat bewustzijn
waarmee je alles ervaart als afgescheiden van jezelf. Dit is ego-bewustzijn. God en de schepping zijn twee. Het universum is een enorme
machinerie, door God ontworpen en gehanteerd. De mens is afgescheiden van God en
zal dat ook blijven. Opgaan in God is onmogelijk. Door God te aanbidden trekken wij
Zijn genade aan en kunnen wij in vrede leven. Wij zijn dienaren van God en alles
wat wij doen, wordt door Hem gadegeslagen. Visishadvaita of speciaal monisme is
dat bewustzijn waarmee je God en de mens ervaren als aspecten van hetzelfde.
God bestaat en de mens en het
universum bestaan in Hem. De schepping is Zijn lichaam. De mens stelt zich ten doel op te
gaan in God, de bron waaruit hij is voortgekomen. Om dit opgaan in God uit te leggen, wordt soms het voorbeeld gebruikt van de pijl die doel treft. Wanneer de pijl doel treft wordt deze
niet het doel, maar bestaat dan in het doel. Zo is het ook als wij naar een
bepaalde plaats gaan. Wanner wij er zijn aangekomen, worden
wij niet gelijk aan die plaats, worden wij die plaats niet. Wij bestaan dan alleen in die plaats. Bij dit monisme-tot-op-zekere-hoogte
ziet de mens zich als een kind van God. God is de liefhebbende vader die
waakt over de mens. De mens voelt zich niet afgescheiden.
Er is geen ego-besef. Er bestaat niets behalve God. Het woord a-dvaita betekent
letterlijk 'non-dualisme', 'niet-tweeheid'.
Kunnen wij zeggen, dat de golven
gescheiden zijn van de zee? Zij komen uit de zee, zijn van de zee
en in de zee! Evenzo komt de mens uit God, is van
God en in God!'
Hij is Nirguna Brahman. Hij kan echter elke vorm aannemen die
Hij verkiest. Zo ontstond maya, de schepping: de
gemanifesteerde God met vorm en eigenschappen, Sagune Brahman. De schepping is God met daaraan
toegevoegd een tijdelijke naam en een tijdelijke vorm, want Hij heeft bepaald, dat alles
wat geschapen is ook weer zal worden ontbonden. Naam en vorm zijn slechts maya, illusie, want alleen God bestaat. Advaita, volkomen eenheid, is de
hoogste waarheid en deze waarheid zal uiteindelijk door iedereen geaccepteerd moeten
worden. Sai Baba geeft ons de kern van de
gehele Vedanta in een zin wanner Hij zegt: 'Het Atma (de ziel), dat aanwezig is in alle levende wezens, is één alleen en is geen ander dan jij.'
|