|
SAI BABA: BEVRIJDING KOMT NIET UIT DE HEMEL VALLEN HET ENE GODDELIJKE BEGINSEL WERKT DOOR DRIE VORMEN Brahman, het Absolute, de ene God,
heeft drie aspecten, die worden verpersoonlijkt door de goden Brahma, Vishnu en Shiva. Zij vormen de Trimurti of
drie-eenheid. Brahma is hierin de schepper. Vishnu is de beschermer of
instandhouder. Shiva is de vernietiger, de
ontbindende kracht in het universum, die al wat ooit geschapen werd weer in zich opneemt. Sai Baba heeft dit als volgt
uitgelegd: 'het ene goddelijke beginsel werkt door drie vormen, als Brahma, Vishnu en
Shiva, teneinde het proces dat uitmondt in een zijnstoestand die <srishti>
(schepping) heet, op gang te brengen en te voltooien. Deze drie zijn fundamenteel van
dezelfde aard; er is geen hoger en lager; alle drie zijn even goddelijk. In verband met de schepping is hij
Brahma, met bescherming is hij Vishnu, met ontbinding is hij Shiva.
Wanneer hij afdaalt in een speciale
vorm bij speciale gelegenheden voor een bepaald doel wordt hij gekend als Avatar'. Brahma, Vishnu en Shiva hebben alle
drie een metgezellin. Dit zijn de godinnen Saraswati,
Lakshmi en Parvathi. Ieder paar bestaat nu uit twee
tegenstelde polen: de mannelijke of positieve pool die bewustzijn vertegenwoordigt en de
vrouwelijke of negatieve pool die energie of kracht symboliseert. Beide polen of aspecten zijn
noodzakelijk voor de bijbehorende functie (scheppen, instandhouden en ontbinden). Het energie- of kracht-aspect noemt
men Shakti. Blijkens het voorgaande is de Shakti
van Shiva dus Parvathi. Deze laatste wordt ook wel Kali of
Mahakali genoemd. Bovendien gebruikt men vaak niet de
naam van de godin, maar spreekt men gewoon over Shakti. Sai Baba zegt hierover nog 'Jullie zijn Atma (individuele ziel), en Atma is hetzelfde als Brahman (alziel,God), maar de energiekracht die jullie voortdurend veranderde lichaam en geest instandhoudt, is Shakti.'
|