|
SAI BABA: OVER DE BHAGAVAD GITA
TAMAS, RAJAS, SATTVA Swami heeft al eerder gezegd dat
onthechting niet betekent alles achterlaten, naar het woud gaan en het leven van een
sannyais gaan leiden. Tapas of boetedoening heeft geen
betrekking op bepaalde lichaamshoudingen of op de lichamelijke bevestigen. Tapas betekent de intense kwelling
die je ervaart als je jezelf gescheiden voelt van God. Als je die kwelling van gescheiden
zijn bij je draagt waar je ook bent, dan ben je bezig met tapas. Gedurende de ervaring van deze
kwelling met zijn intense streven om God te bereiken, zul je niet onder de betovering van
de drie guna's geraken; de drie kenmerken of eigenschappen tamas, rajas, en sattva. Op dat
ogenblik zullen alle guna's samensmelten en een worden. Deze vereniging van de drie guna's kan worden omschreven als tapas. Samen hiermee komt er een
onuitputtelijke vreugde over je, de ware gelukzaligheid van ananda.
Dus de werkelijke tapas is het punt
waar de drie guna's tot een versmelten en ananda of eeuwige vreugde en gelukzaligheid
ontstaat. Om dit beter te begrijpen volgt hier
een voorbeeld uit het dagelijks leven. Iedere dag geniet je van de
zegeningen van de elektriciteit. Misschien heb je in je kamer een
elektrische ventilator. Aan de motor van de ventilator zijn
drie rotorbladen, zouden ze niet zoveel wind produceren. Maar als ze gezamenlijk ronddraaien,
samen als een blad bewegen, dan geeft de ventilator een heerlijke luchtstroom. Dus je kunt alleen maar van die koele
wind genieten als de bladen alle drie samen ronddraaien als een. Op precies dezelfde manier kun je als
de drie guna's in elkaar opgaan en als een samenwerken, de ware gelukzaligheid ervaren. In dit voorbeeld kan je hart worden
vergeleken met de kamer waar de ventilator in hangt. De drie guna's zijn te vergelijken
met de drie bladen van de ventilator. Je buddhi of intellect kan worden
beschouwd als de elektriciteitsschakelaar. Je spirituele kracht, de energie die
voortkomt uit het Atma, kan worden gedacht als de elektriciteit die de ventilator van
energie voorziet. Je sadhana is het proces waarmee je
je intellect zuivert en daarmee de schakelaar aanzet. Als de drie guna's in harmonie
samenwerken, zoals de drie bladen van de ventilator samen ronddraaien, wordt heel je
kwelling omgezet in gelukzaligheid. Op deze mannier kun je je
levensenergie en gehele spirituele kracht omzetten in tapas en gelukzaligheid. In plaats dat hij dit pad van
tapagunu volgt, bevordert de mens heden ten dage de tamaguna. Dat wil zeggen luiheid en
intellectuele traagheid. Hij veronachtzaamt tapas en vergeet
hoe ze moet worden verricht. Als je blik laat ronddwalen in de
tijdelijke en voorbijgaande wereld, wordt ze traag en lui (tamas).
Als je je blik en je bewustzijn
concentreert op de blijvende God, dan wordt ze tapas. Swami heeft hiervan het volgende
voorbeeld gegeven: Een deur kan stevig op slot zitten. Als je hem wilt opendoen, moet je de
sleutel in het slot steken en naar rechts draaien, dan gaat hij open. Maar als je de sleutel naar links
draait, blijft het slot dicht. Het is hetzelfde slot en dezelfde
sleutel. Het verschil zit in de manier waarop
je de sleutel omdraait. Je hart is het slot en je geest de
sleutel. Als je je geest naar God keert, krijg
je bevrijding. Als je haar keert naar de materiele
wereld, blijf je gebonden. Het is dezelfde geest die zowel bevrijding als gebondenheid kan veroorzaken.
|