|
KRISHNAMURTI: EEN DRUPPEL ZEN IN IEDERS BEKER CHRISTUS-BEWUSTZIJN Er is iets in de kern van het
christendom in zijn traditionele vorm dat van het christelijke geloof een potentieel
vervreemdende ervaring maakt, niet alleen in deze eeuw, maar in ieder tijdperk. In de meeste versies van het
christendom - niet alleen in deze eeuw, maar in ieder tijdperk. In de meeste versies van het
christendom - niet alleen die van de primitieve evangelisten - wordt Jezus voorgesteld als
een godsdienstige zonderling. Dit is een opvallend gelijkblijvend
thema bij alle vormen van christendom, van de meest conservatieve tot de meest radicale. In de geschiedenis van de theologie
werd de persoon van Jezus dusdanig vereerd dat dit tot een onmogelijk dilemma leidde.
Het theologisch proces waarbij Jezus
vanaf de vroegste tijden op een voetstuk werd gezet, heeft Zijn staat van bewustzijn
onbereikbaar gemaakt voor gewone stervelingen. Christenen worden aangespoord een man
te volgen die een onoverbrugbare voorsprong heeft. De gedachte alleen al dat men
hetzelfde bewustzijn als Jezus zou kunnen hebben is als leerstelling taboe, er is maar
één ware zoon en de wereld is een weeshuis. Het is moeilijk in te zien hoe dit
ooit als blijde boodschap zou kunnen worden ervaren. Daar waar mensen beweerden dat zij de
geest van Christus bezaten bij mystieke ervaringen ontmoetten zij argwaan en vervolging. Na deze constatering, die de
teruggang van het Westerse geïnstitutionaliseerde christendom aangeeft, kunnen we stellen
dat zich in de afgelopen dertig jaar een radicale verschuiving heeft voorgedaan in het
religieuze patroon. Sommige spreken van het ontstaan van een nieuwe mystiek, anderen noemen het de dageraad van een nieuw religieus bewustzijn. |