|
DE LEVENSWEG VAN KRISHNAMURTI DE WAARHEID GEEFT GEEN HOOP, ZE GEEFT INZICHT Ik zou u willen vragen, door mijn
raam te komen kijken; dat zal u tonen wat mijn hemel is, dat zal u mijn tuin en mijn
verblijfplaats tonen. Dan zult u gaan inzien, dat waar het
op aankomt niet is wat u doet, wat u leest, wat wie dan ook zegt dat u bent of dat u niet
bent, maar dat u door het intense verlangen bezield zou moeten zijn in die woning binnen
te gaan waar de Waarheid woont. Ik zou willen, dat u dat kwam zien en
voelen... en zeg nu niet tegen me: 'ja, maar u bent anders dan wij, u staat op de bergtop,
u bent een mysticus.' Wat u mij biedt zijn louter frasen en
met die woorden omhult u mijn waarheid. Niet dat ik wil dat u zult breken met
al wat u gelooft. Niet dat ik wil dat u uw eigen
temperament verloochent.
Ik wil u geen dingen laten doen
waarvan uzelf niet voelt dat ze juist zijn. Maar is een uwer gelukkig? Heeft iemand onder u van de
eeuwigheid geproefd...? Ik ben er voor alle mensen, voor alle
mensen die werkelijk liefhebben, voor allen die lijden. En als u al bereid bent te gaan, dan
moet u met mij meegaan. Als u tot begrip wilt komen, dan moet
u de dingen door mijn geest gadeslaan. Als u voelen wilt, voel dan via mijn
hart. En ik zou willen dat u liefde voelde, omdat ik werkelijk liefheb. Omdat ikzelf werkelijk voel, wil ik
dat ook u zo voelt. Omdat alles mijzelf dierbaar is, wil ik dat ook u alles dierbaar is. Uw levenshouding zou beschermend
moeten zijn, omdat ik de drang heb te beschermen.
Dat is tevens het enige leven dat
waard is geleefd te worden, en het enige geluk dat de moeite waard is te bezitten. Ik zeg u nogmaals dat ik geen
discipelen heb. Ieder van u is een discipel van de
Waarheid indien u begrip heeft van de Waarheid in plaats van iemands volgeling te zijn. De Waarheid geeft geen hoop, ze geeft
inzicht. De verering van een persoonlijkheid
getuigt niet van inzicht. Ik ben nog steeds van mening, dat
ceremonieel onnodig is voor geestelijke groei. Als u de Waarheid wilt zoeken moet u
eropuit gaan, ver van de begrenzingen van de menselijke geest en het menselijke hart en
haar daar ontdekken - en die Waarheid ligt in uzelf. Is het niet veel eenvoudiger het
leven zelf tot doel te kiezen dan er middelaars en goeroes op na te houden, die de
Waarheid onvermijdelijk op een lager niveau toegankelijker moeten maken en haar daardoor
verraden... ? Ik zeg u dat de bevrijding in ieder
stadium van de evolutie door de mens te bereiken is, mits hij inzicht heeft, en dat de
verering voor stadia, zoals u die heeft, niet van wezenlijk belang is. En citeer mij niet achteraf als
autoriteit.
Ik weiger u tot kapstok te dienen. Ik laat me niet in een kooi vangen om daar door u aanbeden te worden. Als u de frisse berglucht in een
kamertje vangt en daar vasthoudt, verschaalt die als stilstaand water. Dat er geen God bestond heb ik nooit
gezegd. Ik gezegd dat God alleen bestaat als
en naarmate die zich in u manifesteert... maar ik zal het woord God niet in de mond
nemen... ik noem dit liever het Leven. Uiteraard bestaat er goed noch kwaad. Het goede is dat waar u niet bang
voor bent, kwaad is dat waar u bang voor bent. Wanneer u de angst dus uitroeit kent
u geestelijke vervulling. Als u verliefd bent op het leven en
wanneer u die liefde boven alle dingen plaatst en uw oordeel baseert op die liefde en niet
op de angst die u voelt, dan zal die geestelijke stilstand die moraal genoemd wordt,
ophouden te bestaan. Vraag u niet af, vrienden, wie ik
ben; dat zult u nooit te weten komen.
Meent u werkelijk dat het voor de
Waarheid ook maar iets op aankomt wie u denkt dat ik ben? Wat u interesseert is niet de
Waarheid, maar het voertuig dat die Waarheid omvat. Drink het water als het zuiver is: ik
zeg u dat schone water te bieden heb; ik heb de balsem die de wond zal reinigen en die
machtige genezing zal brengen; maar u vraagt mij: wie ben je? Ik ben alle dingen, want ik ben het
Leven. In alles, in alle mensen is de
totaliteit, de volledigheid van het leven aanwezig. Met volledigheid bedoel ik dat men
bevrijd is van bewustzijn, vrij van het individuele. Die volledigheid die in alle dingen
aanwezig is, is niet onderhevig aan vooruitgang: ze is absoluut. Iedere inspanning dat te verwerven is
zinloos, maar als je je kunt realiseren dat Waarheid, dat geluk in alle dingen aanwezig is
en dat de realisatie van die Waarheid uitsluitend berust op het uitbannen van het zinloze,
dan is daar een inzicht dat buiten alle tijd staat. Iets negatiefs is dat niet.
De meeste mensen zijn bang niets te
zullen zijn. Zich inspannen, dat noemen ze
positief en die inspanning noemen ze daarom deugd. Maar als er sprake is van inspanning,
is dat geen deugd. Deugd vereist niet de minste
inspanning. Wanneer je bent als niets, ben je al
wat bestaat - en dat niet door vergroting, door verheffing of verheerlijking, niet door
het accentueren van het 'ik' en van de persoonlijkheid, maar door onafgebroken dat
bewustzijn op te lossen dat de schepper is van macht, van begeerte, naijver, bezitterige
zorgzaamheid, ijdelheid, angst en hartstocht. Door onophoudelijke bundeling van je
aandacht word je je ten volle bewust en daarmee bevrijd je geest en hart en beleef je een
harmonie, die ongespleten volledigheid is. Vraag:
U zegt dat de mens de maatstaf is voor de wereld en dat wanneer de mens een ommekeer in
zijn eigen aard teweegbrengt er vrede zal zijn in de wereld. Heeft u eigen innerlijke ommekeer
hier het bewijs voor geleverd? Krishnamurti: U en de wereld zijn geen twee verschillende grootheden. U bent de wereld, niet als
ideaalstelling, maar feitelijk... en omdat de wereld is wat u bent, brengt u door de
ommekeer in uzelf ook een ommekeer in de samenleving teweeg. De vraagsteller suggereert, omdat er
geen einde aan de uitbuiting gekomen is, dat wat ik zeg zinloos gebleken is. Is dat zo? Ik trek de wereld rond om op de
Waarheid te wijzen zonder dat ik daarbij propaganda bedrijf. Propaganda
is leugenachtig. Een idee ken je propageren, niet de
Waarheid. Ik trek de wereld rond om op de
Waarheid te wijzen; aan u om die te erkennen of niet te erkennen. Een mens alleen kan de wereld niet
veranderen, maar jullie en ik samen kunnen de wereld wel veranderen. Jullie en ik samen moeten erachter
zien te komen wat Waarheid is; want Waarheid maakt dat smartelijkheden en ellende van de
wereld zich oplossen.
Vraag:
Waarom verspilt u uw tijd met prediking in plaats de wereld praktische hulp te bieden? Krishnamurti:
U doelt op het teweegbrengen van een verandering in de wereld, evenwichtiger economische
verhoudingen, betere verdeling van rijkdommen, juistere menselijke verhoudingen - of om
het in krasse termen uit te drukken: u een betere baan te vinden. U zou willen dat zich een verandering
in de wereld voltrok; ieder intelligent mens wilt dat; en u wenst een methode om die
verandering tot stand te brengen, en daarom vraagt u mij waarom ik mijn tijd verknoei met
prediking in plaats van iets praktisch te ondernemen. Dat wat ik in feite aan het doen ben,
is dat tijd verknoeien? Het zou natuurlijk tijdverspilling
zijn als ik een stel nieuwe denkbeelden lanceerde om de oude ideologie, het oude patroon
te vervangen. Is het daarom niet van belang - in
plaats van een zogenaamd praktische manier van leven, van handelen, van het vinden van een
betere baan of het tot stand brengen van een betere wereld te lanceren - dat we er achter
zien te komen wat de hinderpalen zijn die een werkelijke ommekeer verhinderen? En daarmee bedoel ik niet een revolutie van links of van rechts, maar een wezenlijke, radicale ommekeer die niet van denkbeelden uitgaat. Immers we hebben samen al besproken dat idealen, overtuigingen, ideologieën en dogma;s handeling in de weg staan. |