|
KRISHNAMURTI: DE ENIGE REVOLUTIE ER BESTAAT GEEN MORGEN Temidden van al deze beroering van
oorlog, tweedracht en volslagen zelfzucht, staat de kwestie van de dood. Godsdiensten, zowel de heel oude als
de moderne, hebben de mensen gebonden aan bepaalde dogma's, verwachtingen en opvattingen
die een pasklaar antwoord geven; maar het denken, het intellect, kan geen antwoord geven
op de dood; de dood is een feit dat niet omzeild kan worden. Je moet sterven om te ontdekken wat
dood is, en dat kan de mens blijkbaar niet, want hij is bang om te sterven voor alles dat
hij kent, voor zijn meest intieme, diepgewortelde verwachtingen en visioenen. Er bestaat werkelijk geen morgen,
maar er liggen vele morgens tussen het nu van het leven en de toekomst van de dood.
In het tussenliggende gebied leeft de
mens, met zorg en angst, maar altijd met een oog gericht op het onvermijdelijke. Hij wil er zelfs niet over praten en
versiert het graf met alles wat hij kent. Sterven voor alles wat men kent -
niet voor een bepaalde tak van kennis maar voor alle kennis - is de dood. De toekomst - de dood - uitnodigen
het ganse heden te bedekken is het totale sterven; Dan is er geen kloof tussen leven en
dood. Dan is dood leven en leven dood. Dit wil blijkbaar niemand. Toch zoekt de mens steeds naar het
nieuwe; altijd met een hand het oude vasthoudend, en met de andere hand in het onbekende
tastend naar het nieuwe. Vandaar het onvermijdelijke conflict
der tweeslachtigheid - het mij en het niet-mij, de waarnemer en het waargenomene, het feit
en wat zou moeten zijn. Deze beroering verdwijnt volkomen als
het bekende ophoudt.
Dit ophouden, dit einde is de dood. De dood is geen idee, geen symbool,
maar een ontzaglijke werkelijkheid en je kunt met geen mogelijkheid aan ontkomen door je
vast te klampen aan dingen van het heden, die van gisteren zijn, noch door het symbool van
de hoop vereren. Men moet voor de dood sterven; alleen
dan wordt de onschuld geboren, alleen dan ontstaat het tijdloze nieuwe. Liefde is altijd nieuw, en de herinnering der liefde is haar dood. |