|
KRISHNAMURTI: VRIJHEID EN MEDITATIE
GEWAARZIJN ZONDER KEUZE
Het is stellig van groot belang,
gewaar te zijn zonder keuze, omdat keuze een conflict veroorzaakt.
De kiezer is in verwarring, daarom
kiest hij; wanneer hij niet in verwarring is, is er geen sprake van keuze.
Alleen degene die verward is, kiest
tussen wat hij wel en wat hij niet zal doen.
De mens, die helder en eenvoudig is,
kiest niet; wat is, is.
Handeling, gebaseerd op een idee is
klaarblijkelijk de handeling volgens keuze; zulk een handeling werkt niet bevrijdend;
integendeel, zij werkt zelfs verdere tegenstand, verdere strijd, door dat beperkte denken.
Daarom is het zo belangrijk, gewaar
te zijn, van ogenblik tot ogenblik, zonder de ervaring te verzamelen, welke gewaarzijn
voortbrengt; omdat op het ogenblik zelf, dat ge verzamelt, gij alleen gewaar zijt van die
verzameling, volgens die bepaalde methode, volgens die ervaring.
D.w.z. uw gewaarzijn wordt beperkt
door uw verzameling en daarom is er geen kwestie van waarnemen meer, doch slechts van
vertolken.
Waar vertolking is, daar is keuze en
keuze veroorzaakt conflict; in conflict kan geen begrip bestaan.
Het leven is een kwestie van
verhouding, welke niet statisch is, te begrijpen, moet er een plooibaar gewaarzijn wezen,
een gewaarzijn, dat wakkerpassief is, niet agressief-actief.
Zoals ik reeds zei, dit passief
gewaar zijn ontstaat niet door enigerlei vorm van discipline, door een bepaald soort
oefening.
Het is zuiver gewaarzijn, van
ogenblik tot ogenblik, van ons denken en gevoelen, niet alleen wanneer wij wakker zijn;
wanneer we er dieper op ingaan zullen we zien, dat we beginnen te dromen, dat zich
allerlei soorten symbolen beginnen voor te doen, welke wij als dromen interpreteren.
Wij openen dus de deur naar het
verborgene, hetgeen dan het bekende wordt; maar om dat ongekende te vinden, moeten wij
door die deur gaan; dat is ongetwijfeld onze moeilijkheid.
Werkelijkheid is niet iets dat gekend
kan worden door de geest, omdat de geest het resultaat is van het bekende, van het
verleden; daarom moet de geest zichzelf en zijn waarheid kennen; eerst dan is het mogelijk
dat het ongekende zich openbaart.
🌿 Kernpunten uit de tekst
-
Gewaarzijn zonder keuze
Krishnamurti benadrukt dat echt gewaarzijn plaatsvindt
zonder te kiezen. Keuze ontstaat uit verwarring, en waar
verwarring is, is conflict.
-
Keuze leidt tot conflict
Handelen op basis van ideeën of voorkeuren is een vorm
van keuze, en dat veroorzaakt strijd en innerlijke
verdeeldheid.
-
Verzameling van ervaring beperkt
gewaarzijn Als je ervaringen verzamelt,
observeer je niet meer direct, maar interpreteer je via
die verzamelde ervaringen. Interpretatie is een vorm van
keuze, en dus opnieuw een bron van conflict.
-
Passief gewaarzijn is essentieel
Echt gewaarzijn is wakker-passief, niet agressief-actief.
Het ontstaat niet door discipline of oefening, maar door
directe observatie van gedachten en gevoelens, moment
tot moment.
-
Dromen en het onbekende Door
gewaarzijn openen we de deur naar het verborgene. Dromen
zijn symbolen van het innerlijke, maar om het werkelijk
onbekende te ontdekken, moeten we voorbij het bekende
durven gaan.
-
De geest als product van het verleden
Omdat de geest gevormd is door het bekende en het
verleden, kan hij het onbekende niet bevatten tenzij hij
zichzelf volledig begrijpt.
|