|
DE LEVENSWEG VAN KRISHNAMURTI HET BEEINDIGEN VAN HET DENKEN Vraag: Ik vraag me af wat u
eigenlijk met het beëindigen van het denken bedoelt. Ik besprak het met een van mijn
vrienden en die zei dat het de een of andere oosterse onzin was. Voor hen is denken de hoogste vorm
van intelligentie en voor handelingen onmisbaar. Beschaving is er door geschapen en
alle menselijke relatie is erop gebaseerd. We aanvaarden allen dat dat zo is. Wanneer we niet denken, slapen of
vegeteren of dagdromen we; dan zijn we wezenloos, afgestompt en onproductief; als we
echter wakker zijn, dan denken, dan doen en leven en kibbelen we: dat zijn de enige twee
bewustzijnstoestanden die we kennen. U zegt: ontstijg aan beide - zowel
aan denken als aan wezenloze passiviteit. Wat bedoelt u daarmee?
Krishnamurti:
Heel simpel samengevat is het denken een reactie van de herinnering, van het verleden. Wanneer ons denken handelt, handelt
dit verleden in zijn hoedanigheid van herinnering, van ervaring, van kennis, van gegrepen
kans. Wanneer ons denken functioneert,
vertegenwoordigt het het verleden en wordt ten enenmale niet nieuw geleefd; dan is het
verleden in het heden aan het leven, daarbij al doende zowel zichzelf als het heden
wijzigend. In dat soort nieuws vereist dat
afwezigheid van het verleden; dan moet je geest niet volgestopt zitten met denkwerk, met
angst, pretjes en wat niet al meer. Alleen wanneer je geest onbelast is,
kan het nieuwe ontstaan en uit die overweging zeggen wij dat het denken zwijgen moet en
alleen in werking moet treden - en dan objectief en doelmatig - als dat nodig is. Alle continuïteit is denkwerk; waar
sprake is van continuïteit is er van iets nieuws geen sprake. Ziet u hoe belangrijk dat is? Het gaat hierbij echt om het leven
zelf. Je leeft hetzij in het verleden,
hetzij op een volledige andere manier; dat is het hele punt.
In zijn Aantekeningen had K.
geschreven: 'er bestaat een soort heiligheid die niet tot de wereld van het denken behoort
en evenmin tot die van door gedachten tot leven gewekt gevoel. Ze laat zich evenmin door het denken
herkennen als gebruiken. Denkwerk kan het ook niet in woorden
vatten. Maar zo'n heiligheid, die door geen
enkel symbool of woord beroerd wordt, bestaat. Mee te delen is die niet. Dit is de grote moeilijkheid van een
begrip als het beëindigen van het denken - dat het niet anders mee te delen is dan met
behulp van het denken. Later zou K. eens zeggen: 'denken
bezoedelt' en 'Denken is een vorm van corruptie'. Zulke forse uitspraken zijn zonder
enige nadere verklaring onbegrijpelijk. Het denken was corrupt omdat het
'verbrokkelt', 'versnipperd' was. Wat hij bedoelde, was natuurlijk
psychologisch denken. In alle praktische aangelegenheden is denken noodzakelijk, evenzeer als herinnering. |