|
KRISHNAMURTI: DE WERELD - DAT BEN JIJ LIEFDE IS GEEN GENOT, LIEFDE IS GEEN VERLANGEN Onze onderlinge relaties met alle
mensen over de gehele wereld zijn gebaseerd op voorstellingen, op beelden, die we ons van
onszelf en van de anderen hebben gevormd. De man bouwt zich een beeld op van
zijn vrouw en de vrouw doet hetzelfde van haar man; een beeld vol genot en verdriet,
belediging, getreiter, overheersing, jaloezie, ergernis, of wat het ook zij. Vele jaren lang heeft zich
geleidelijk een beeld gevormd van de vrouw of van de man. De verhouding speelt zich af tussen
die twee beelden. Relatie betekent echter werkelijk
contact. Contact met iets hebben betekend: Er
mee in aanraking zijn en je kunt geen contact maken met iemand, als je reeds een beeld van
hem hebt gevormd - dat is duidelijk. Maar is het nu mogelijk zonder
dergelijke beelden te leven en dus wel met elkaar in relatie te staan? De verhouding brengt conflict, omdat
we niet met elkaar in relatie komen. De relatie komt niet verder dan
tussen de twee gevormde beelden. Is het nu voor de geest mogelijk vrij
te zijn van alle beeldvorming? Begrijp je de vraag? Ik zal je tonen, hoe dat mogelijk is. Zeg niet alleen ja op de woorden,
maar doe het, dan zul je zien wat in relatie met iemand zijn werkelijk betekend. Met iets in relatie zijn is iets heel
bijzonders. Daarin ligt geen leed en geen
conflict. Maar wat is nu dat mechanisme, dat die beelden vormt; beelden omtrent de president, of je vrouw, of je buurman, of van God, of wat dan ook?
Wat is de structuur en de aard van
zulk een beeld omtrent onszelf en anderen? Als ik getrouwd zou zijn - dat ben ik
niet- zou ik me een beeld van mijn vrouw vormen uit wat ze gezegd heeft, wat ze gedaan
heeft, uit het prettige dat ik door haar ervaren heb - hetzij seksueel of op ander gebied
- de vrees, de overheersing, het getreiter. Geleidelijk aan heb ik een beeld van
haar opgebouwd en zij heeft dat van mij gedaan. Dat is een feit, niet een
veronderstelling. En nu vraag ik me af, of ik vrij kan
staan van deze beelden. Je kunt alleen vrij zijn van het
beeld, wanneer je op het moment, dat iets gezegd wordt - hetzij in woede, of in jaloezie,
of in ergernis, of als vleierij, of als belediging - volledig helder bewust bent, zodat
je, wanneer men je vleit of beledigt, ziet wat daarin waarheid is, zodat je er vrij van
bent. Dat houdt in, dat de geest er met
volledige aandacht bij is, zodat hem niet de speciale ervaring van vreugde of leed
bijblijft, waardoor het beeld wordt opgebouwd. Dat wil dus zeggen, aandachtig
opletten op het moment, dat de vrouw of de man zoiets aangenaams of aangenaams zegt.
Die aandacht, dat keusloze, heldere
bewustzijn schenkt de vrijheid om toe te zien en de waarheid of de onjuistheid van wat er
gezegd wordt te doorzien. Dan registreert de geest het niet
meer dan herinnering. Ik weet niet, of je dat ooit
geprobeerd hebt - misschien niet. Hoe vaak men ook herhaalt; 'ik houd
van je', toch is dat geen liefde. Liefde is iets heel anders. Liefde is geen genot, liefde is geen
verlangen. Om liefde te begrijpen moet men
begrijpen wat het betekent, als iets 'prettig' is; en wat 'prettig' is gaat samen met
angst, met leed. Men kan niet het een hebben zonder
het ander. Dat zijn dus onze problemen van ieder
mens, of hij nu in een welvaartstaat of in een primitieve samenleving leeft. De mens lijdt, de mens zwoegt voort
en ons probleem, onze vraag is nu: kan de geest zich volledig, tot in alle hoeken omvormen
en daarbij die diepe, psychologische revolutie volbrengen, die de enige werkelijke
revolutie is? Zulk een revolutie kan een andere maatschappij scheppen met andere menselijke verhoudingen en een heel andere wijze van leven.
|