|
KRISHNAMURTI: EEN DRUPPEL ZEN IN IEDERS BEKER MENSELIJKE RELATIES GEBASEERD OP MORELE BEGINSELEN Centraal in de mystieke visie staat
het inzicht dat het leven in de kern van de zaak een mysterie is. Zoals Wittgenstein zei: dat de
wereld is en niet hoe zij is, is het mystieke. Daarmee gaat het besef gepaard dat
tijd op een of andere manier een illusie is. We beschikken nooit over drie
momenten: verleden, heden en toekomst. We hebben altijd slechts een moment: nu.
In dit licht bezien hebben medemensen
een mysterieuze, tijdloze dimensie. Als het gevoel voor het mysterie
verdwijnt kunnen ze ons gaan vervelen. We kunnen ook wrok koesteren over
bepaalde daden. Krishnamurti zei dat liefde geen
vergeving kent. Iemand die werkelijk in het heden
leeft en gevaar is zonder te kiezen, legt geen verzameling grieven aan die zijn of haar
vergevingsgezindheid al of niet opwekken. Zonder een verandering van het
bewustzijn is zelfs de meest toegewijde navolging van een morele wet een manier om het
leven op 'automatische' te zetten en dood te zijn ten aanzien van het huidige moment.
Zoals Watts opmerkt: 'niets is
eigenlijk onmenselijker dan menselijke relaties gebaseerd op morele beginselen.
Als een man brood geeft om
medemenselijk te zijn, met een vrouw samenleeft om trouw te zijn... heeft hij een hart van
steen. Hij ziet de ander niet werkelijk'. Waar we over praten is een
niet-berekend leven in het nu, waarin de daad samenvalt met de bedoeling. Veel van de populaire christelijke
zedenleer schijnt hier merkwaardig blind voor te zijn, aangezien zij zich veeleer
bezighoudt met veranderingen in het gedrag dan van het bewustzijn. De wereld heeft maar al te vaak
geleden onder de goede mensen in de eenzijdige zin van het woord. Als we boeken doorlezen over
christelijke ethiek om leerstellingen te vinden over vergevingsgezindheid, is het de
moeite waard om ons af te vragen of het geloof in de eeuwige verdoemenis wordt
gehandhaafd. Het is inderdaad vaak op een merkwaardige manier aanwezig, in weerwil van de algehele re-interpretatie of verwerping van vele andere traditionele dogma's.
|