|
KRISHNAMURTI: TOESPRAKEN MET GEDACHTENWISSELING RIJPHEID IS GEEN KWESTIE VAN LEEFTIJD In de huidige structuur van de
samenleving, in de betrekkingen tussen de ene mens en de andere is het zo, dat hoe meer we
handelen, hoe minder energie we hebben. Want er ligt voortdurend
tegenstrijdigheid, een gespletenheid in ons handelen en daarmee brengt die handeling
conflict en daardoor energieverspilling teweeg. We moeten die energie vinden, die ons
steeds op peil houdt, die blijvend is, die geen inzinking vertoont. Volgens mij bestaat zulk een
handelen, dat die soort vitale energie schenkt, die noodzakelijk is voor die soort, die
noodzakelijk is voor een diepgaande, radicale revolutie in de geest.
Want handeling, d.w.z. iets doen,
actief zijn, is voor de meesten van ons iets dat berust op een denkbeeld, op een formule
of een begrip, een voorstelling. Wanneer u uw eigen daden, en de
bewegingen van uw dagelijkse handelingen waarneemt, zult u zien, dat u bepaalde
denkbeelden of ideologieën hebt geformuleerd en dat u op grond daarvan handelt.
En daardoor is er een verdeeldheid
tussen het denkbeeld van wat u zou moeten doen, wat u zou moeten zijn, hoe u zou moeten
handelen en de werkelijk handeling. Dat kunt u duidelijk in uzelf
waarnemen. Handeling is daardoor altijd een
benadering; een benadering van de formule, van de voorstelling, van het ideaal.
En daarmee is er een scheiding, een
afstand tussen wat zou moeten zijn en wat is; en dat schept dualisme en daardoor conflict. We spreken dus over handeling (want
leven is handeling, te leven is handeling, alle relaties zijn handeling); en wanneer we de
beweging van dat handelen in onszelf gade slaan, dat er verdeeldheid bestaat tussen dat,
wat zou moeten gebeuren, wat het ideaal is en dat, wat de feitelijke handeling is. De meeste van onze handelingen zijn
het resultaat van een denkbeeld, van een ideaal, van een geloof, van een veronderstelling,
van een bepaalde formulering. Zo ontstaat deze verdeeldheid en
daarin speelt zich de benadering af, waarmee we trachten het ideaal zo dicht mogelijk te
benaderen.
Daarin ligt conflict en aan dat
conflict wordt energie verspild, het is zelfs de grondoorzaak van verspilling van energie. Handeling betekent iets doen, betekent handelen in het levende heden. En wanneer handeling geschiedt naar
aanleiding van een schabloon, dan speelt die zich af op basis van het verleden of van de
toekomst; daardoor ligt er in die handeling een element van verwarring en conflict. Ziet u dit eenvoudige feit toch in;
let u erop, hoe daarin een geweldige verspilling van energie ligt opgesloten. Dat handelen volgens een principe,
een geloof of een ideologie is het grote, fundamentele lek waardoor de verwrongen energie
wegvloeit. Maar, bestaat er handeling die niet
volgens een bepaalde formule ondernomen is? Ik hoop dat de vraag duidelijk is. Wanneer de handeling, die altijd in
het levende, actieve heden plaats heeft, een benadering van iets, een poging het ideaal zo
dicht mogelijk te benaderen, geeft dat een conflict. Door die botsing wordt de meeste
energie verbruikt.
En dat, terwijl we zo geweldig veel
energie nodig hebben om de psychologische omwenteling in ons zelf teweeg te brengen. We hebben al veel te lang geleefd in
een wereld van schijn, in een wereld van grove agressiviteit, van geweld, van wanhoop, van
angstige spanning. Om menselijk, normaal te leven is een
verandering nodig en daardoor in de samenleving, is die radicale energie onmisbaar. Want de enkeling is niet verschillend
van de samenleving. De samenleving is de enkeling en de
enkeling is de maatschappij. Om die noodzakelijke, radicale,
wezenlijke verandering zich te doen voltrekken in de structuur van de samenleving, die
corrupt en immoreel is, is een verandering nodig in de geest en het hart van de mens. Om die verandering teweeg te brengen
heeft u een geweldige energie nodig en de energie ontglipt u of wordt verwrongen en
vervalst, wanneer u handelt volgens een vooraf bepaald idee of denkbeeld. En dat doen we in ons dagelijks
leven. Dat idee is gebaseerd op de
geschiedenis van wat voorbij is, of op bepaalde conclusies en daardoor is het helemaal
geen handeling.
Het is een benadering van een
formule. De vraag is dus: bestaat er handelen,
dat niet gebaseerd is op een denkbeeld, op een conclusie die gevormd is door de dingen,
die reeds bestaan hebben, die al dood zijn. Dat zullen we dus - als u dat wilt -
trachten te ontdekken. Maar dan moeten we niet luisteren
naar de spreker, maar we moeten ons samen inspannen, we moeten samenwerken om er achter te
komen of zulk handelen bestaat, dat steeds groter energie tot ons voert en niet steeds
meer energie van ons afneemt. Zulk handelen bestaat en wanneer ik
dat zeg, dan is dat niet, dat ik weer een nieuw denkbeeld schep. Want we moeten die handeling zelf
ontdekken, moeten we bij het begin beginnen, bij het begin van ons menselijk gedrag, bij
de geestestoestand, die ons als mens eigen is. Dat wil zeggen: we staan nooit op
onszelf. Misschien lopen we wel alleen in een
bos, maar dan zijn we nog niet werkelijk alleen. U bent misschien omringd door uw
gezin of de samenleving, maar onze menselijke geest is zo geconditioneerd door zijn
voorbije ervaringen, zijn kennis en herinneringen van het verleden, dat hij niet weet wat
het is om alleen te staan.
En we zijn er bang voor, want alleen
staan houdt in dat we buiten de samenleving moeten staan. Misschien leven we wel in de
samenleving, maar toch heeft men een buitenstaander te zijn van die samenleving. Maar om een buitenstaander van de
samenleving te zijn, moeten we er vrij van zijn. De samenleving, de maatschappij eist,
dat u zult handelen volgens bepaalde denkbeelden. Dat is alles wat de samenleving weet;
dat is alles wat mensen weten: zich conformeren, nabootsen, aanvaarden en gehoorzamen. Wanneer we de decreten van de
traditie aanvaarden; wanneer we conformisme bedrijven met dit schabloon, door de
samenleving (en dus door mensen) geschapen, dan zijn we deel van dit hele geconditioneerde
milieu van het menselijk bestaan, dat zijn energie verspilt aan voortdurende inspanning,
aan voortdurend conflict, voortdurende verwarring en ellende. Is het nu mogelijk, dat mensen vrij
staan van deze verwarring, vrij zijn van dit conflict? In wezen ligt dit conflict tussen de
handeling en wat de handeling zou moeten zijn. We kunnen in onszelf gadeslaan - en
dat moeten we ook doen - hoe conflict voortdurend onze energie wegzuigt. De hele maatschappelijke structuur
die er een is van concurrentie, van agressiviteit, van voortdurend vergelijken met
anderen, van aanvaarden van een ideologie, van een geloof en zo meer, is n.l. gebaseerd op
conflict.
Niet alleen binnenin ons, maar ook in
de buitenwereld. En daarbij zeggen we: 'als er geen conflict, geen strijd in onszelf is, geen worsteling, dan doden we als dieren, dan worden we toch lui'. Maar dat is in feite niet waar. Wij kennen eenvoudig geen ander soort
leven, dan het leven dat we leiden, n.l. een voortdurende worsteling vanaf het moment, dat
we geboren worden tot het moment van onze dood. We kennen niet anders. Wanneer we daar op letten, kunnen we
zien wat een verspilling van energie dat is. We moeten onszelf losmaken uit dat
warnet van maatschappelijke wanorde, uit deze maatschappelijke wanmoraal en dat betekent,
dat we alleen moeten staan. We zijn misschien wel omringd door de
maatschappij, maar we aanvaarden de waarden en de structuur en de grove agressiviteit en
de jaloezie, de afgunst en de voortdurende concurrentiestrijd daar niet meer van en daarom
staat men alleen. En wanneer u alleen staat, bent u
rijp, volwassen. Rijpheid is geen kwestie van leeftijd.
|