|
KRISHNAMURTI: DE ENIGE REVOLUTIE WORDEN IS TIJD Wat u over meditatie zegt, schijnt waar; ze ligt buiten het bereik. Dit betekent, nietwaar, dat men niet
moet zoeken, niet wensen, geen enkel gebaar ernaar moet maken, of dit nu het opzettelijke
is van gaan zitten in een bepaalde houding of van een gebaar naar jezelf? Wat voor nut hebben woorden dan? U zoekt vanuit de leegte, tracht die
leegte te vullen, of eraan te ontkomen. Deze uiterlijke beweging vanuit een
innerlijke armoede is begrijpelijk, speculatief, dualistisch. Dit is conflict en het is eindeloos.
Reik er dan niet naar! Maar de energie die ernaar reikt,
wendt zich van buiten naar binnen, zoekend en speurend, en wil nu iets dat het 'binnen'
noemt.
De twee bewegingen zijn in wezen
hetzelfde. Beide moeten een einde nemen. 'Vraagt u ons enkel om tevreden te
zijn met deze leegheid?' Zeker niet. 'Zo blijft dus de leegte en een
gevestigd soort wanhoop. De wanhoop is zelfs groter als men
zelfs niet zoeken kan!' Is het wanhoop als u ziet dat de
innerlijke en uiterlijke beweging geen betekenis hebben? Is het tevreden zijn met wat is? Is het aanvaarding van de leegheid? Geen van alle. Dus u heeft het uitgaan, het binnenkomen en het aanvaarden verdreven. U heeft de geest die voor deze leegte
staat alle beweging ontzegd. Dan is de geest zelf leeg, want de
beweging is de geest. De geest is leeg gemaakt van
beweging, dus is er geen entiteit die enige beweging op gang kan brengen. Laat hem leeg blijven. Laat hem leeg zijn.
De geest heeft zichzelf gezuiverd van
verleden, toekomst en heden; hij heeft zichzelf gezuiverd van worden, en worden is tijd. Dus is er geen tijd, geen maat. Is er dan leegte? 'Deze toestand komt en gaat vaak. Zo het dan geen leegte is, het is
zeker niet de extase waarover u spreekt.' Vergeet wat er gezegd is. Vergeet ook dat het komt en gaat. Wanneer het komt en gaat, behoort het
tot de tijd; dan is er de waarnemer die zegt: 'het is hier, het is verdwenen.'
Deze waarnemer is degene die meet,
vergelijkt, waardeert, dus is het niet de leegte waarover wij spraken. 'Brengt u mij onder hypnose? En hij lachte. Wanneer er geen maat en geen tijd is,
heeft de leegte dan een grens of een omtrek? Kunt u het dan ooit leegte of niets
noemen? Dan is alles en niets erin aanwezig.
|