|
OSHO: GEEN WATER GEEN MAAN
DE WERELD IS HET VELE, GOD IS ÉÉN Geduld betekent dat je het andere
deel geen kans geeft te vechten. Geduld betekent dat je bereid bent om
tot in alle eeuwigheid te wachten. Als je bereid bent om tot in alle
eeuwigheid te wachten bestaat er voor het andere deel geen mogelijkheid meer om te zeggen:
'het is nog niet gebeurd.' Het is zinloos te zeggen: 'waarom
vergooi je je leven?' Als je bereid bent om tot alle
eeuwigheid te wachten dan is er niets verspild. Wanneer jouw geduld eeuwig en
oneindig is, dan heeft het andere deel niets in te brengen. Er is behoefte aan eenheid als het
andere deel niet voortdurend in gevecht is. Daarom placht Gytei een vinger op te
steken wanneer hij Zen verklaarde. Hij zei: 'wees één en al je
problemen zijn opgelost.' Wat je ook kiest, wordt één. Als je geduld hebt tot in alle
eeuwigheid zul je één worden. Als jij je totaal kunt overgeven zul
één je worden. Als je volkomen stil wordt, zul je
één worden. Als er geen gedachten zijn en je bent
in meditatie verzonken dan zul je één worden.
Wanneer je tot God bidt en je gebed
wordt zo intens dat zelfs jij die het bidt er niet meer bent, en opgaat in gebed,
dan blijft er één over - dat is genoeg. Als je in de tuin spit en je kunt er
zo totaal in opgaan dat er niemand meer is die spit en jij bent het spitten
geworden, dan verdwijnen plotseling alle golven van maya, alle illusies. De acteur is de handeling geworden,
de beschouwer het beschouwde, de meditator de meditatie. Je bent opgestegen naar een andere
dimensie, een ander bestaansplan. Je bent aangekomen bij het ene. Als jij één bent, bereik je
het ene. Als je verdeeld bent, dan sta je in
de wereld. De wereld is het vele en God
is één. Maar om die ene te leren
kennen moet je eerst zelf één worden. Er is geen andere mogelijkheid om het
te kennen. Alleen als je ermee samenvloeit zul je in staat zijn om het te kennen.
|