|
OSHO: JAREN VAN VOORBEREIDING
HIER-NA-MAALS / HIER-NU-MAALS Tot slot een paar citaten van Bhagwan(Osho):
'de mens,' zo zei hij eens, 'De mens is niet wat hij is. De mens is geworden wat hij niet is.
Dat is de wortel, de basisoorzaak van
zijn lijden. Hij heeft zich verwijderd van zijn Zijn.
Hij is te zeer betrokken geraakt in
worden. Dat is ook de enige en werkelijke
betekenis van het begrip 'De verloren zoon'. Hij is daarom 'verloren' omdat hij
betrokken en vereenzelvigd is geraakt in zijn ergens-naar-toe-gaan-natuuur, zijn
gelukszoekerei. Wat daar onder ligt, de Grond, het
primaire Zijn, is verduisterd geraakt. 'Worden,'zo zei Bhagwan(Osho),'betekent
onecht worden. Worden betekent iets bereiken wat je
niet bent. Het spreekt vanzelf dat de
consequenties van de verwerkeling van Gestalt B groot zijn. Want als dit principe van puur Zijn
is gerealiseerd, ik er in verwijl en de rest laat verdampen, dan verdamp... 'ik'! Het principe (Gestalt B) dat
gelokaliseerd en verwerkelijkt werd is... oplosmiddel. Ik hoef niets te doen. Zoals Bhagwan(Osho) eens zei: 'de
mens moet zich ontspannen in zijn Zijn en de Waarheid weten'.
Waarheid die reeds is gegeven, die
niet ergens in de toekomst ligt en geen doel kan zijn. Je komt uit Waarheid. Als je de Bron opnieuw kunt vinden
(herinneren) zul je weten wat Waarheid is. Je gaat er niet naar toe. Alle gaan doet je verder van de
Waarheid verwijderen. Het gevolg van deze confrontatie met
een kernthema was dat ik - zoals reeds gezegd - Bhagwan(Osho) beter ging verstaan. Ik zal hier-na-maals moeten
inruilen voor hier nu mals. Ik zal mij diep moeten realiseren dat
'het paradijs' hier is en nu, ook al heeft iedereen mij toegefluisterd, dat dit
een tranendal is en straks de hemel komt. Als Hangwang sprak over 'the boter
score', de andere kant van de rivier waaruit hij mij toeriep, als hij sprak vanaf de top
van de berg, waarop hij zat en zich wendde tot mij daar in de vallei, dan legde hij er de
nadruk op dat deze vormen van beeldspraak, misverstanden kunnen scheppen. Want 'de andere kant van de rivier'
is deze kant en de top van de berg is in deze vallei. Of om het anders te zeggen
'transcendentie is immanentie'. Daarom is bij voortduring door hem
gezegd: 'laat alle preoccupaties met verleden en toekomst vallen, wees alleen hier-en-nu'. Op zichzelf is dat al een forse klap
tegen het functioneren van de geest, die daar juist niet tegen kan. Als men tracht hier-en-nu te zijn,
zal men ontdekken, dat men altijd 'daar' is of 'toen' en 'straks'. Men zal ontdekken, hoeveel verzet er
is tegen het volledig verglijden en opgaan in het bewustzijn van dit moment en deze
plaats. Zijn beschouwingen over 'hier-en-nu-zijn'
zijn zo veelvoudig, dat ik er slechts een vermelden die mij trof. In een vroege serie lezingen over de
Tantra-mysticus Tilopa werd een pregnante uitdrukking van deze Verlichte nader onder de
microscoop gelegd. Het allerhoogste inzicht is om immanentie te realiseren zonder hoop. Waarom wordt hier gezegd: 'zonder
hoop'? Omdat de beweging van hoop toekomst
brengt.
Met hoop valt verlangen samen, met de
beweging van hoop komt het streven van de mens iets aan zichzelf te verbeteren. De hebzucht naar meer komt met de
hoop, onvrede met nu en hier hangt ermee samen. Tilopa sprak niet over hopeloosheid,
want dat is de andere zijde van hoop. Er wordt gesteld 'wees gewoon zonder
hoop'. Wanneer men hoop laat vallen ontvouwt
zich een andere dimensie van Zijn en voor de Westerse mens is dat uiterst moeilijk te
begrijpen. Men rangschikt het onmiddellijk onder
nihilisme of pessimisme. Het wordt als hopeloosheid
geïnterpreteerd. Leven zonder hoop lijkt oppervlakkig
gezien inderdaad verbonden met pessimisme. Het is moeilijk voor de Westerse
geest om te accepteren dat de zinsnede 'Laat alle hoop varen' de uitnodiging is tot 'God-realisatie',
tot de explosie van puur Zijn, tot het vervloeien in de 'suchness' van de existentie en
tot het spuiten van een fontein van energie. Iedere conflictbeweging, deel van deze beweging van de hoop is dan gestaakt.
|